Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-29, 20:09   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Blus med manchettslag

Letar efter ljus och lykta efter ett snyggt och bra mönster; Det skall vara ett mönster till en kvinnlig damblus med manchettslag. Gärna Burdas tidningsmönster då dessa är lätta att få tag på på bibblan.

Har fått världens coolaste manchettknappar av maken min som jag gärna vill använda. Fick också en blus från Esprit, men jag vill sy en egen (så man har att byta med) Har ofta på mig blus till jobbet så det skulle vara lite nyttoplagg (och får jag tag i tyg för mindre än 200 kronor metern så skulle jag nog nästan spara på det också).

Är det någon mer än jag som uppfattar Inge-Lises (Allt om handarbete) kläder som ganska maskulint skurna? Föredrar själv Burda.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 18:45   #2

Nu har jag hittat ett mönster genom att söka på Patternreview.com. (manchettslag heter french cuffs på eng ) Problemet som jag har nu är att jag ligger mellan två storlekar och att jag inte känner till mönstertillverkarens "stil" sas.

Normalt sett brukar jag gå efter Burda stl 36 på överkroppen och det skulle motsvara detta mönster (från McCall's) storlek 12. Jag har i midjan ett par cm mer än vad som är angivet i tabellen. Men antingen får jag beställa från storlek 12 och nedåt eller storlek 14 och uppåt.

Till saken hör också att dessa mönster är för lite kortare personer, vilket egentligen inte borde ha så jättestor effekt även om min överkropp är ganska lång. Eller? Någon som har någon erfarenhet ifall McCalls mönster är slimmade eller lösa eller ungefär som Burdas?

Det är alltså detta mönster jag funderar på:
http://www.mccallpattern.com/item/M4922.htm
Gammal 2006-09-30, 19:08   #3
helen helen är inte uppkopplad

Snygg modell, du bör nog gå efter mått på överkroppen, midje mottet är väl mera för linningar, blusen verkar inte vara för snäv ,utan det finns platsen för lilla magen. Tyvär har jag aldrig provat deras mönster, någon annan?
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-30, 19:15   #4

Citat:
helen skrev:
Snygg modell, du bör nog gå efter mått på överkroppen, midje mottet är väl mera för linningar, blusen verkar inte vara för snäv ,utan det finns platsen för lilla magen. Tyvär har jag aldrig provat deras mönster, någon annan?
Det har du ju rätt i, mönstret har ju ingen linning. Inte så mycket till mage dock, utan snarare brist på provdocksmidja, är mer åt plankhållet.

Funderar iallafall på att beställa mönstret på click-and-print. Någon som testat det? Med en pdf-drivrutin så bör man väl få ett mönster som man kan spara i datorn också väl? (om det nu fungerar så att det skrivs ut direkt)
Gammal 2006-10-08, 13:41   #5
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad

Jag vet inte hur McCalls mönster är, men jag har stl 36 normalt och håller på med ett Voguemönster, där stl 12 verkar passa. På mitt mönster fanns linjer utritade i midjan där man kunde förlänga eller förkorta längden på livet. Jag har kort liv, men behövde inte korta ett dugg. Vet inte om McCalls är samma.

Gör som jag fick tips om: rita av om du är osäker på storlek, klipp ut mönsterdelarna och tejpa ihop dem efter passningspunkterna (glöm inte att sömsmånen kan vara inkluderad, i så fall får du nåla bort den). Prova sedan pappersmönstret på halva kroppen och markera eventuella ändringar. Jag tyckte att det var en smidig metod.

Frida
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.