![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
nybegynnerspørsmål
Jeg har bestemt meg for å kjøpe brodersymaskin (men ikke hvilken maskin det blir) selv om jeg er litt grønn på feltet.
Jeg lurer på hva slags forbruksmateriell som går med til maskinbrodering. Stoff til å brodere på og broderitråd/undertråd er jo naturlig, men brukes det stoff til mellomlegg, underlegg eller lignende? Vet ikke helt hva jeg skal spørre etter siden jeg ennå ikke har prøvd å brodere med maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Förutom det uppenbara, dvs tyg ock tråd behöver du underlägg, eller stabiliseringsmaterial.
Jag köper nästan allt mitt stabiliseringsmaterial härifrån: http://www.mamut.com/sunembroidery Mest använder jag rivbart, men jag har alltid lite av varje hemma. T.ex. ser jag alltid till att ha vattenlösligt som jag lägger ovanpå t.ex. handdukar så att inte stygnen går ner bland öglorna hemma. Och till elastiska tyger behövs det lite stabilare än det vanliga rivbara. Tråd finns det tips om lite här och där på forumet. Jag har själv en annons på annonssidan om tråd, men som sagt det finns många tips om du läser mer i forumet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Takk for svar. Skal ta eit søk i det som er skrevet allerede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Åsa tar upp rivfleece och solvy (använder jag till alla stickade material och froté, fleece), vilket är grundmaterial som Du behöver förutom brodyrtråd. Undertråden skall vara tunn. Till en början använde jag overlook-tråd, vilket går...men det blir ännu finare om man använder tråd som är anpassad att användas som undertråd i brodersammanhang. Jag köper dem i stora koner och spolar dem själv. Det finns även att köpa i färdigspolad form med plast eller papperskärna, vilket blir ett dyrare alternativ. När man broderar går det bra att använda vanliga synålar, men blir ännu finare med brodyrnålar. Många tycker sig inte se skillnad, men jag tycker att man kan se skillnad (har själv gjort sömnadsprover där jag sytt ut samma brodyr med vanlig nål och med brodyrnål). Det finns mycket mer man kan köpa till sin maskin...men det är mer lull ![]() Lycka till Linnéa |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.