Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 17:12   #1
iamia iamia är inte uppkopplad

Thumbs up Paper piecing

Har funderat ett tag vad PP är och hur det fungerar.
Hittade en sida (som fanns länkad på tidigare diskussion) med svensk förklaring.
Det jag har kommit fram till efter helgen är att det ju livsfarligt att börja med det för det är så himla kul och enligt mig mycket lättare att få det snyggt. Snacka om beroendeframkallad
Men nu undrar jag om det går att göra om vilket vanligt mönster som helst?
Är det många som hamnat i PP beroendet
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 17:25   #2
Maya Maya är inte uppkopplad

Hej,

Jag tror att man kan säga ,ja på din fråga. Sen är det en annan sak när Du skall sy ihop tygbitarna. Man kan inte ta ett mönster där linjerna inte slutar eller börjar vid en annan linje, för då har Du inget att sy mot. Vid 'komplicerade' bilder måste man planera noga i vilken ordning bitarna skall sys ihop och numrera bitarna, annars kanske Du inte får ihop bilden .
Att rita av ett mönster eller bild är ju relativt enkelt. Om Du har ett ljusbord är det bara att kopiera över på lämpligt papper. Är det ett foto kan du projicera det med hjälp av en projektor på en vägg där Du redan satt upp ett papper och så är det bara att följa konturerna med en blyertspenna.
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 17:36   #3
Rae Rae är inte uppkopplad

Runda linjer kan vara besvärliga, också. Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 17:53   #4
Beth Beth är inte uppkopplad

PP var det första jag kom i kontakt med när det gäller att sy ihop bitar. Och det är jättekul och definitivt beroendeframkallande.
Det finns massor av både gratismönster och köpe-mönster på nätet. Det går att göra egna mönster, tipsen som tidigare skrivits, med ljusbord och projektor är utmärkta, har man inget ljusbord eller projektor så kan man rita över på ett mönsterpapper.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 11:11   #5
BodilN BodilN är inte uppkopplad

Paperpiecing är jättekul. Vill man inte hitta på egna mönster kan man hitta många fina mönster på Sheryls hemsida, hon har samlat en massa länkar sorterat på motiv. Nu kommer jag inte ihåg adressen men sidan går att hitta via www.miasquiltbod.se. Klicka på länkar och sedan "En afabetisk lista". På länken PC piecers finns det också PP-mönster.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 11:57   #6

Oj vilken farlig sida som jag kom till Bodil. Vad mönster, jag blir sittande länge här. skriver snart slut på jobbets nyinköpta patron till skrivaren
Tack föra alla ideer ni kommit med. Kom gärna med fler. Åsa
Gammal 2006-08-16, 12:49   #7
Celos Celos är inte uppkopplad

Här finns många gratis blockmönster i pp-tekniken så det är bara att sukta och ladda ner.

The Quilter´s Cache
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 14:16   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Ännu fler.. PP mönster i bokstavsordning
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-17, 16:33   #9

Ja den där alfabetiska listan är härligt farlig! Jag har hittat en till: www.yvonnes.dk.
Gammal 2006-08-17, 16:42   #10

Å inte blir den här tekniken mindre farlig ju jag håller på. Och ju mer sidor som jag hittar.
Kommer en bild på mina kycklingar som jag gjorde färdiga i dag innan jag gick till jobbet.
Kan man köpa fryspapper i vanlig butik??? eller är det bara där jag bor som det inte finns+ alla ser ut som frågetecken när jag frågar efter fryspapper.
Gammal 2006-08-17, 17:00   #11

Jag brukar använda vanligt kopieringspapper, det går bra men det svarta färgar av sig lite. Fryspapper har jag aldrig provat, kanske finns det bara hos quiltbutiker.
Gammal 2006-08-17, 17:02   #12

Jag använder smörpapper det går bra med det, men när jag kommer till svårare tekniker så kanske det skulle vara bra med att det fastnar på tyget när man stryker på´t.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.