Paper piecing
Har funderat ett tag vad PP är och hur det fungerar.
Hittade en sida (som fanns länkad på tidigare diskussion) med svensk förklaring. Det jag har kommit fram till efter helgen är att det ju livsfarligt :D att börja med det för det är så himla kul och enligt mig mycket lättare att få det snyggt. Snacka om beroendeframkallad Men nu undrar jag om det går att göra om vilket vanligt mönster som helst? Är det många som hamnat i PP beroendet:D Åsa |
Hej,
Jag tror att man kan säga ,ja på din fråga. Sen är det en annan sak när Du skall sy ihop tygbitarna. Man kan inte ta ett mönster där linjerna inte slutar eller börjar vid en annan linje, för då har Du inget att sy mot. Vid 'komplicerade' bilder måste man planera noga i vilken ordning bitarna skall sys ihop och numrera bitarna, annars kanske Du inte får ihop bilden . Att rita av ett mönster eller bild är ju relativt enkelt. Om Du har ett ljusbord är det bara att kopiera över på lämpligt papper. Är det ett foto kan du projicera det med hjälp av en projektor på en vägg där Du redan satt upp ett papper och så är det bara att följa konturerna med en blyertspenna. Gunilla |
Runda linjer kan vara besvärliga, också. Rae
|
PP var det första jag kom i kontakt med när det gäller att sy ihop bitar. Och det är jättekul och definitivt beroendeframkallande.
Det finns massor av både gratismönster och köpe-mönster på nätet. Det går att göra egna mönster, tipsen som tidigare skrivits, med ljusbord och projektor är utmärkta, har man inget ljusbord eller projektor så kan man rita över på ett mönsterpapper. |
Paperpiecing är jättekul. Vill man inte hitta på egna mönster kan man hitta många fina mönster på Sheryls hemsida, hon har samlat en massa länkar sorterat på motiv. Nu kommer jag inte ihåg adressen men sidan går att hitta via www.miasquiltbod.se. Klicka på länkar och sedan "En afabetisk lista". På länken PC piecers finns det också PP-mönster.
|
Oj vilken farlig :D sida som jag kom till Bodil. Vad mönster, jag blir sittande länge här. skriver snart slut på jobbets nyinköpta patron till skrivaren:rolleyes:
Tack föra alla ideer ni kommit med. Kom gärna med fler. Åsa |
Här finns många gratis blockmönster i pp-tekniken så det är bara att sukta och ladda ner.
The Quilter´s Cache |
Ännu fler..:D PP mönster i bokstavsordning
|
Ja den där alfabetiska listan är härligt farlig! Jag har hittat en till: www.yvonnes.dk.
|
Å inte blir den här tekniken mindre farlig ju jag håller på. Och ju mer sidor som jag hittar.:D
Kommer en bild på mina kycklingar som jag gjorde färdiga i dag innan jag gick till jobbet. Kan man köpa fryspapper i vanlig butik??? eller är det bara där jag bor som det inte finns+ alla ser ut som frågetecken när jag frågar efter fryspapper. |
Jag brukar använda vanligt kopieringspapper, det går bra men det svarta färgar av sig lite. Fryspapper har jag aldrig provat, kanske finns det bara hos quiltbutiker.
|
Jag använder smörpapper det går bra med det, men när jag kommer till svårare tekniker så kanske det skulle vara bra med att det fastnar på tyget när man stryker på´t.:)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28. |