![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bredda mönster...
Hej,
Har läst någonstans att om man skall bredda färidga mönster skall detta göras i mitte. Dvs klipp upp mönstret och bredda så mycket som behövs. Stämmer det eller kan man bara lägga till de xtra cm i ytterkanterna av mönstret? Mvh Maggie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det stämmer, då påverkas inte de yttrekanterna som oftast är formade.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hmmm.
Då undrar jag hur jag skall göra...
Min kropp har 3 olika storlekar och hur i fridens namn gör jag då när jag behöver bredda ett klänningsmöster enl konstens alla regler. ![]() Överdelen behöver inte breddas så mycket men midjan och höfterna behöver det göras en hel del på. Någon som har några tips och tricks? Mvh Maggie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Har du ingen/t modell/plagg, som sitter bra på dig?
Jag brukar inte använda köpta mönster, därför att jag har aldrig lyckats hitta ett mönster som verkligen varit helt passande för min kropp. Det har alltid varit något galet och det är mer tidsödande att ändra mönster än att använda gamla plagg som passar bra. Jag gör så att jag helt enkelt vänder de plagg ut och in (alltså avigsidan ut) som jag vet har bra passform och tar den del jag skall ha och pusslar ihop de delar som behövs för det aktuella plagget. Detta ritar jag av på ett nytt mönsterark. Till detta nya mönsterark lägger jag till de detaljer som sedan skall bli nya för den nya modellen. Alltifrån olika knäppningar, fickor, infällningar mm. Hoppas att du förstod hur jag menade! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej,
Tyvärr hade jag ingen klänning som passade. Har nog ingen klänning alls när jag tänker efter. Det hela blev misslyckat i alla fall. Passformen fick vi till men livet fram blev helt fel så jag fick snabbt hitta något annat till bröllopet två dagar senare. Grämer mig lite att 2500,- i tyg blivit bortkastat. Men jag funderar på att göra något annat av det i stället ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Även om du inte har någon klänning som passar, så har du säkert en blus och kjol som passar, med dessa två stycken gör du helt sonika en klänning som passar dina egna mått! Så gräm dig inte över tyget, det kommer att komma till användning. Är du osäker på vad jag menar och inte törs gå lös på det riktiga tyget, så har du säkert något gammalt lakan som du kan sy en provmodell med och av och där kan du nåla och tråckla och ha dig ända tills du får en perfekt passform, efter din egna kropp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Öka i sidorna funkar!
Hej Maggie!
Det går att förstora mönster över midja och stuss genom att lägga till några cm i varje sida - fastän man får lära sig att mönstret ska spräckas i mitten! När det gäller blus/skjorta lägger jag till t ex 3 cm i sidan. Det ökar vidden med 12 cm runt midja och stuss. Du måste öka också ärmens sida med 3 cm (6 cm i detta exempel, så att ärmen passar i ärmhålet. Detta funkar bra när man inte vill öka axelbredden, som ju händer om man spräcker mönstret. Är man liten upptill är det bra att på detta sätt välja storlek efter bystmåttet och sedan öka i sidan som jag beskriver. På ett kjol/byxmönster kan du också öka några cm i sidan utan att i alla fall vanliga basmodeller tappar formen. Tänk och knåpa lite så märker du på vilka mönster du kan använda den här metoden. Prova på billiga tyger första gångerna så kan du vara modig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack Cassy för infon. Ska prova det med nästa plagg jag skall sy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Visst kan man trixa med mönster. Men vill man nu ha något som går att använda om och om igen är nog mönster på gamla lakan att föredra. Gör man en grundmodell för klänningar, blusar, kjolar, byxor, ifrån gamla kläder (vänder dem alltså ut och in så att man får med plaggets sömsmån), då har man alltid en grundtrygghet att återvända till och slipper ifrån att brottas med mönster som måste regleras.
Jag försökte i många år med olika mönster, ända tills jag drog mig till minnes att min mamma alltid hade använt sig av detta tillvägagångssätt. Men det där är väl beroende av vilken typ av människa man är. Har en väninna som bara lägger ut ett mönster, tittar på personen som skall ha plagget och kan exakt säga hur många centimeter här och där som skall läggas till eller dras ifrån. Hon är helt otrolig. Det är i princip bara att sy ihop sömmarna, när hon varit med och klippt till tyget. Hon är helt otroligt duktig på tillskärning. - För mig var ett nytt mönster alltid ett lotteri, tyckte jag ända tills jag fann denna patentlösning, som i vart fall fungerar för mig. Dessutom finns det en till fördel med lakan istället för mönsterpapper, de är "odödliga", de går inte sönder som ett pappersmönster gör. - Ibland när jag har gjort många färgövergångar i ett tyg, eller haft ett tyg där jag haft många veck i har jag helt enkelt lagt över mönstret på ett mönsterpapper och gjort de ändringar som behövts och har då kunnat återvända till grundmöstret för att se att allt stämt i slutändan innan man sytt ihop plagget. Till lakansmönstret har jag använt textilpenna, att markera där bröstvecken skall vara, eftersom jag föredrar att alltid ha det på både klänningar, blusar, nattlinnen, västar mm. (Men även lagt dit olika skärningar i halsen.) Lösa kragbitar osv går det att göra exakt samma sak med liksom infodringar, fickvarianter mm. Jag tycker följdaktligen inte om mönster som inte har bröstveck inlagda. Spelar ingen roll hur välsydda klänningarna och blusarna än är, de blir aldrig riktigt snygga, om man inte har bröstveck.. Tycker att det är vedervärdigt att se alla dessa Hollywoodtillställningar, där damerna har i princip bara ett tygskynke som satts ihop och som passar utomordentligt dåligt kring bysten. Det ser ut som ett litet barn har varit i farten och sytt trots att klänningarna väl är i prisklassen 100 000:- och lite till, eller när de har dyra klänningar som "glappar" i bysten! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.