![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Knappar istället för dragkedja i klänning
En fråga till er sykunniga!
Jag håller på att sy en känning och har utgått från ett mönster men vill göra vissa ändringar. Bland annat så ska det enligt mönstret vara en dragkedja mitt bak, men jag vill ha knappar i sidan istället. Min fråga är nu: ska jag "förstärka" tyget både där knapparna ska sitta och där knapphålen ska vara genom att ha dubbla lager tyg? (tyget är ett hyffsat kraftigt vävt tyg). Eller, finns det risk för att det blir för tjockt och bylsigt om man gör så? /Jenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hejsan.
Jag skulle sätta tunnt Vliseline på både knapp- och knapphålssida. Det blir lite mera tåligt då. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Ann!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Rita en infodring som är en avbild av kanten som du skall sätta knappar och knapphål i och pressa på vliselin.Om sidosömmen är den raka sträck du skall sätta knapparna i måste du bredda stycket så att det finns 1-2 cm tyg utanför knappen för man knäpper omlott.hoppas du förstår vad jag menar.ibland är det så svårt att förklara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för svar! Jag har dock kapitulerat och sätter en dragkedja i sidosömmen istället. Jag upptäckte att jag inte hade en presarfot för knapphål, provsydde knapphål i en testbit och de blev inte alls bra...
Men nästa gång! Och nu vet jag ju hur jag ska göra (rent teoretiskt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.