Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-14, 13:29   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad

Täcksömsmaskiner

Jag är på jakt efter en täcksömsmaskin. Är det någon som kan rekommendera någon bra sån maskin?

Kan man sy i trikå/stretchtyg med en sån? Jag menar blir sömmen stretchig och går att dra ut en del då?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 14:09   #2
MiaL MiaL är inte uppkopplad

Jag kan varmt rekommendera Janome CoverPro, det är min nya bästa vän. Underbara sömmar i alla material jag har använt den till hittills. Den är lite bullig framåt så arbetsställingen blir inte den bästa när man ska trä nålarna eller byta nål, men det är det enda jag kan kommma på nu som inte är så bra. Men den är superenkel att trä och att använda.

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 17:17   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Perfekt till att sy i strech med. Alla Pfaffs covermaskiner ska vara bra. Jag vill varna för Husqvarnas Hyskylock 936 som många har haft problem med, fast det finns de som också tycker den är jättebra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-14, 20:27   #4

Citat:
Alvan skrev:
Perfekt till att sy i strech med. Alla Pfaffs covermaskiner ska vara bra. Jag vill varna för Husqvarnas Hyskylock 936 som många har haft problem med, fast det finns de som också tycker den är jättebra.
Ok, men när du pratar om Huskylocken så är det en overlock med täcksömsfunktion va?

Jag har redan köpt mig en babylock = vanlig 4-trådig overlock och tanken var att jag skulle köpa täcksömsmaskinen samtidigt men ångrade mig och ville fundera ett tag till så det inte blir ett misslyckat köp som det lätt kan bli när man är ivrig. Jag har ju inte heller lika stor koll på täcksömsmaskiner som jag har på vanliga symaskiner och overlockar. Nu håller jag på och sparar till en täcksömsmaskin.
Gammal 2006-06-14, 20:39   #5

Japp, det är en kombinationsmaskin, det var det jag uppfattade att du ville ha. Men du är kanske ute efter en ren täcksömsmaskin? Vilket jag tror är bra att ha, en täcksömsmaskin och en vanlig utan täcksöm alltså så man slipper att ställa om maskinen från det ena till det andra. Tyvärr har jag inga erfarenheter av rena täcksömsmaskiner.
Gammal 2006-06-14, 21:26   #6

Citat:
Alvan skrev:
Japp, det är en kombinationsmaskin, det var det jag uppfattade att du ville ha. Men du är kanske ute efter en ren täcksömsmaskin?
Ja, jag vet att jag skrev här i forumet innan jag köpte min babylock. Funderade på om jag skulle ha en vanlig overlock och en täcksömsmaskin eller en som går att ställa in. Men eftersom jag fick mycket för min gamla overlock och jag fick ett bra paketpris så skulle det bli billigare att köpa två maskiner. Jag har i för sig ännu inte köpt täcksömsmaskinen och därför vill jag ha lite råd och tips när jag ska köpa en sån. Har ju redan lovat att köpa täcksömsmaskinen där för att jag fick paketpriset.
Gammal 2006-06-15, 07:50   #7
@enga @enga är inte uppkopplad

Håller fullständigt med Mia om Cover Pro.Enkel att trä, perfekta sömmar alltid "startklar".
För 2 dar sen fick jag av min Janome-handlare låna hem en Cover Pro för att testa fram till midsommar, men jag är redan övertygad så den maskinen behåller jag. Har en gammal vanlig overlock sen tidigare som jag funderat på att byta ut mot en nyare kombinationsmaskin men har insett att det är mycket smartare att behålla den och köpa till Covern istället.
Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-15, 14:34   #8

Ja, just Cover pro är den täcksömsmaskin jag redan provat och jag kände att den verkade väldigt bra. Inte så jäkla dyr heller.

Men eftersom jag ville göra ett bra köp så ville jag inte bara köpa första bästa jag ser och provar.

Därför vill jag gärna hör på mer förslag om någon har.

Och tack för dom svar jag fått!

Förrästen, när man syr med en täcksömsmaskin så ska det alltså blir stretch i sömmen? Hur pass mycket stretch blir det i sömmen?
Gammal 2006-06-21, 07:41   #9

Citat:
Alvan skrev:
Perfekt till att sy i strech med.
Menade du täcksömsmaskinen Janome CoverPro? Du kanske menade alla slags täcksömsmaskiner...

Man känner sig rätt blåst när man ska köpa nytt eller precis skaffat sig en ny maskin....det blir mycket dumma frågor *S*

Jag vet att jag frågat det här förut men dum som man är så har jag inte sparat tråden så jag frågar igen....

Är det inte mycket pengar att betala i onödan för en täcksömsmaskin om man kan sy med tvillingnål på vanliga symaskinen och få samma sorts söm som även den är stretchig? Eller är det mycket mer stretch i en täcksömssöm? jag vill ju inte att det blir den effekten att när man tar på sig plagget så får man knappt på sig det för att det töjer ut sig lite.

En fråga till: Finns det stretchtråd att köpa till symaskiner?
Gammal 2006-06-21, 08:29   #10

Vi har ju haft denna fråga uppe många gånger (prova att söka på over*, täck* och cove* i forumet) men jag försöker förklara en gång till. Försöker svara på alla de frågor du ställer i olika diskussioner här.

När vi pratar om overlockmaskiner över huvudtaget så är de väldigt lämpade för just strechiga material. Det oberoende på om du har en ren overlock, en ren täcksömsmaskin eller en kombinationsmaskin. Vilken av dessa du väljer har ju mer med plånbok samt användningsområde att göra. Om du känner att du nöjer dig med tvillingnålssöm så väljer du en enkel vanlig overlock. Vill du kunna sy både och så köper du antingen en kombinationsmaskin eller en enkel overlock + en ren täcksömsmakin. I det sista fallet slipper du ju ställa om maskinen varje gång vilket kan vara skönt om du syr mycket eller ofta byter mellan de två olika sömmarna. Nackdelen är väl mest utrymmesmässig. Jag skulle vilja ha två maskiner men får inte plats.

Vad gäller tvillingnålssömmen så ja du får en relativt strechig söm på din vanliga maskin. Orsaken till att den är strechigare än en vanlig raksöm är att undertråden, som sicksackar mellan de båda raksömmarna, kan röra på sig. D v s drar du i sömen så blir sicksacken på undersidan smalare, eller hur man nu ska säga. Detta gör att även de båda övre trådarna inte går sönder så lätt eftersom de också får större möjlighet att röra sig. Kanske det låter konstigt men så är det.

Nackdelen som, jag ser det, med tvillingnålen är att det inte blir lika snyggt. Om du t ex drar i tvillingsömmen så återgår den inte lika lätt till sin ursprungliga form och den blir därmed inte lika slät. Det bildas lätt en "valk" mellan de två raksömmarna, som åtminstonde jag oftast inte vill ha. Detta gör också att täcksömen blir mer strechig än tillingnålssömmen. Hur strechiga de blir är svårt att uppskatta, jag brukar inte ställa mig och dra i sömmen så himla mycket.

Har aldrig provat att sy något annat än raksöm med tvillingnål. Men jag tror inte på att använda något annat eftersom undersidan troligen kommer bli väldigt trasslig. Men om du vågar kan du ju alltid prova.

Vad gäller strechig tråd har jag aldrig hört talas om det. Det borde ju ha talats mer om det om det fanns tycker jag. Visserligen finns det ju mer eller mindre tålig tråd men inte så att du kan sy med vanlig raksöm tillfredställande i strechtyg. Den tröja du har som är sydd med vanlig raksöm, var sitter raksömen och är du säker på att den är "vanlig"? På vissa indusrimaskiner så finns det en söm, vad jag vet, som ser ut som raksöm på ovansidan och kjedjesöm på undersidan. Jag använder faktiskt vanlig raksöm iblan, måste jag erkänna, men endast på sömmar som jag vet inte hommer utsättas för uttöjning. T ex på vida halsrigningar. Fast oftast blir det elastiskraksöm i dessa fall också.

När det gäller kjedjesömen används den ofta som en extra stark söm i kombination med 4-trådig overlocksöm. Både i strechtyger och vävda tyger. T ex är den vanlig som söm på grövre byxor. Den kan även användas separat som en stark söm, ungefär som förstärkt raksöm på en vanlig maskin. Ett annat användningsområde är att ha den som en dekor söm.

Hoppas det blev lite klarare..
Gammal 2006-06-21, 08:45   #11

Hej!

Ja, nu blev jag klarare med alla mina frågor. Tack så mycket för alla svar jag fått!

Ja, den raksömmen jag pratade om sitter på ett köpt trikåplagg och sitter i halsringningen på den tröjan. Det var däför jag kom på att det kanske fanns stretchtrådar eftersom den endast hade en raksöm och inget mer i halsen och ändå gick att töja ut.
Gammal 2006-06-21, 10:17   #12

Nu har jag bestämt vad jag ska ha för maskin. Det blir en Janome 1000 CP. Den verkar bäst.

Jag har sett att på många trikåplagg så är kanterna kantade med samma tyg fast som ett band. Det gör man väl genom att klippa ut en remsa åt motsatta hållet av tyget (den delen som är minst stretch i som när man gör linningar) och sen viker det.

Det måste ju finnas bandvikare eller nåt när man gör det eller finns det ett enklare sätt när man har täcksömsmaskin?

Det finns bandkantsvikare som presserfötter att köpa till täcksömsmaskinen vet jag. Men det blir en senare grej i sånna fall.

vad finns det för sätt när man inte har presserfoten?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.