![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Konstuera mönster för jacka
Jag har idag gått runt i varenda klädaffär på jakt efter en ny sommarjacka.
Men ingen jacka passade min smak (specielt inte färgerna ![]() Så jag har nu bestämt mej för att sy en jacka istället. Ska bara skissa ihop nån snygg modell först. Men vad ska jag ha för storlek på jackan? Om jag har 34 på kläder, ska jackan vara 36 då? eller förstorar man bara en 34 mitt bak eller nåt sånt (har för mej att jag hört det nånstans) Eftersom det är en sommarjacka så behöver det ju inte rymmas en massa tröjer under. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du normalt storlek 34 ska du ha det även i jacka. Mönstren har lagt till den rörelsevidd man behöver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Men jag har ju inget köpt mönster utan jag gör ett eget å utgår från grundmönster...
Ska jag ändå ha 34? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
puttar upp tråden å vill gärna ha svar på mitt andra inlägg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja du, svårt att säga, en jacka ska ha mer rörelsevidd än till exempel en blus. Är det du syr efter ditt grundmönster väldigt tight måste du öka vidden. Mät dig runt om med den vidd du vill ha på jackan och jämför det måttet på mönstret så ser du hur mycket du behöver öka. Ökningen fördelar du jämt på bak och fram och sidorna. Tänk på att ärmhålet och halsringningen då förändras och kan behöva justeras.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:20.