Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-29, 18:34   #1
Andy Andy är inte uppkopplad

Mönster på regnkläder för barn

Hej,
Har lessnat på detta väder och vill sy färgglada regnkläder/överdragskläder till sonen som lyser upp lite i tillvaron. Men hittar inget lämpligt mönster! Har sökt igenom både Ottobre och McCalls hemsida utan bra resultat.

Bör vara en enkel, rymlig modell utan massor med tjafs. Helst knappar istället för dragkedja i jacken. Borde ju vara hur enkelt som helst att hitta, eller...

Har någon ett bra tips på var jag kan hitta mönstret?

(Givetvis kan man modulera om ett befintligt mönster, men det är inte riktigt min grej.)

Tack på förhand!

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-29, 18:56   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

I Ottobre Vår 1/2006 finns fina byx och jackmönster som skulle gå använda till regnkläder, uteslut fickor och lägg bara till lite fram för knappar.
Jag har gjort tre jackor och byxor i den tidningen, och de verkar rymliga och bra, nu har jag gjort efter mönstret med fickor, men uteslutit kapuschongerna. Det finns bilder på dem i mina album
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-29, 20:14   #3
Voelkerling Voelkerling är inte uppkopplad

Jag har använt mönster ur boken "Barnkläder - Sy och sticka till barn 0-3 år" när jag gjorde regnkläder till min dotter. Det är visserligen grundmönster, men är enkla att förstå och justera. Det finns en särskild mönsterbeskrivning för regnkläder. Den är med kapuschong och knappar. Bild på resultatet finns i mitt galleri (bland de få jag lagt upp). Nackdelen med att sy regnkläder själv är att det är svårt att få sömmarna täta. Det beror ju på hur viktigt det är. Man kan ju tejpa eller limma om man vill.
Voelkerling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 15:01   #4
Andy Andy är inte uppkopplad

Åter igen tack för tipsen. (Mitt tidigare inlägg försvann nog i samband med förmiddagens rensning efter hack-attacken.)

Tittade lite mer på Ottobre´s hemsida. Hittade i ett tidigt nr från 2002 roliga regnkläder. Tyvärr finns just det nr inte översatt till svenska, dock till tyska. Får väl damma av gamla skoltyskan...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:05.