![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Snörpa ihop en rosett
Behöver lite tips från er kreativa medlemmar.
Det är så att jag tagit på mig att göra lite rosetter av det här slaget. http://hemsida.net/tua/rosett.jpg Nu vet jag inte hur jag enkelt och smidigt snörper ihop den på mitten. Har provat rynka men det går inte pga att det är för tjockt. Det blir ju dubbelt band på båda rullar som ska sammanfogas. Har sökt små ovala ringar av mått 1cm men inte hittat några. Det vore ju fenomenalt att trä in båda delar i en sån öppen ring och så klämma åt. Provade att sy en liten ring men den var omöjlig att tränga på. Har provat att sno kraftig tråd runt. Visserligen går det men jag saknar några händer för att hålla alla grejjer på plats smatidigt som jag ska forma banden och trä på ringen. Vad har jag inte provat? någon som har huvudet på skaft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag vet inte om det är för simpelt, men annars skulle nog piprensare funka.
Man kanske kan dölja piprensaren på något sett. Väldigt enkelt i alla fall. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När man gör rosetter till miniatyrdockor(dockskåpsstorlek) använder man ofta ett litet verktyg. Två stift nerstuckna i en kork eller likn. Lägg bandet runt stiften och dra åt en tråd runt.
Du borde kunna slå stift i en träbit på lagom avstånd, lägga en tråd mellan stiften "på tvären" och sedan banden drygt ett varv runt. Kanske du måste ha fyra stift? Men det blir enklare att hålla i alltihop. Svårt att förklara, jag letar efter en tydlig bild. Bowmaker kalls den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Piprensare var ju ett smart alternativ. Det tackar jag för! Då kan jag ju snörpa ihop den på två ställen som stöd och linda tråd mellan.
Kollade på Google och hittade Bomaker som var otroligt smart, men dyr. Minsta ordervärde var 25§ och frakten skulle gå på 38§ så det kan jag glömma. För jag förmodar att jag åker på tull dessutom. Testar pipränsare så länge om ingen har bättre förslag ![]() Ha det gott i systugorna |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Fast det funkar lika bra med en träbit och fyra spikar. Det kostar inte så mycket!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Är det något i den här vägen du menar med träbit och 4 spikar.
http://www.packrat-pro.com/bowhow2.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, fast jag tror inte du behöver mittenspikarna. Däremot har du ju två olika band som ska vara olika långa "öglor" på. Då tänkte jag mig två spikar snett framför varandra i varje sida. Så behöver du inte linda så många varv, utan bara ca ett och ett halvt varv med varje band.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ok, då hänger jag med i din tanke. Blir ju enkelt att få händerna fria då
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jadu Alvan, den länken hade jag behövt tidigare innan jag gjorde mig fattig på en maskin för såna. Nu är det ju en annan sorts rosett det handlar om. Se bild högre upp i diskussionen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ska det kunna tvättas? Kan du använda en limpistol mellan banden?
Ja, det var just att få händerna fria jag tänkte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Oups var lite snabb där
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ofta sitter det en liten rosett mitt fram på en BH. Den är lätt att göra på det här viset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Tvätta är inte nödvändigt att det går för rosetterna sprayas med hård spray för att hålla formen. Limpistol har jag provat men det blir alldeles för hårt och tjockt. Dom här rosetterna är ju inte som dom man knyter men det går nog att få till det ändå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.