![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönsterkonstrukton på datorn
Det lär finnas dataprogram för mönsterkonstruktin.
Gick på tillskärarkurs för tusen år sedan men det blir liksom inte av med papper och penna. Någon som känner till och har prövat något sådant? hälsningar birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag använder ett program som heter Garment Designer och är jättenöjd med det. Det här programemt är lättanvänt och lite roligt för man kan få punkter så att man kan dra och förändra hela formen på plagget. Det är en stor fördel att kunna lite mönsterkonstruktion ändå för man ser lättare när saker och ting ser helt orimliga ut. Jag gör grundmönster med programmet, men bryr mig sällan om att göra fickor, infodringar och kragar mm. med det utan dem ritar jag själv. Läs mer på deras hemsida : http://www.cochenille.com/ Hälsningar Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack Nina,
så kul,ska genast kolla och testa och försöka komma igång med att sy kläder igen. hälsar birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hur har du skaffat programmet? Finns det svenska återförsäljare?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Jag handlade direkt från Cochenille på nätet och betalade med kort. Inga som helst problem. När jag beställde förra sommaren (04)var den tryckta manualen slut och jag fick en nöja mig med en i pdf-format på program-cdn. Jag fick en fråga om jag accepterade det. När sedan uppgraderingen till version 2 kom i november 04 (tror jag det var) fick jag den fullständinga manualen och version 2 gratis som tack för att jag väntat så länge.Det känns som ett bra företag att ha och göra med. Tillräckligt litet för att bry sig mycket om sina kunder. Man kan också göra stickmönster med det också men det har jag inte provat än. Jag tror inte att det finns någon återförsäljare här i Svergie. Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
hej Nina och Camilla,
jag laddade ner testversionen till min Mac , men den funkar tydligen bara på OS 9, så jag håller på att ta fram min gamla Mac. Vad jag kunde utröna så är det precis vad jag söker och hyfsat pris också. hälsar birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej Brigitta!
Det finns en sprillans ny version som skall fungera med OS X.Det har varit massor med test och diskussioner om detta på maillistan för Garment Designer. Det kanske är demon som inte gör det? Jag är ingen mac-expert, men vad jag vet så är detta ett av de få mönsterdesignprogram som fungerar på Mac. Skicka ett mail till dem och fråga, men jag är rätt säker på att det fungerar även på OS X. Hoppas att du kommer att tycka att programmet är lika bra och användbart som jag gör. Du får gärna ta kontakt via mail om du vill. Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
hej Nina ,
tusen tack för tipset, ska kolla så fort jag hinner. hälsningar birgitta |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ett program som jag tycker är super att arbeta med är Lectra!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hej på dig!
![]() Kan du berätta lite om Lectra? Varifrån köpte du den? Syvännen TESS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Lectra är ett engelskt program som många stora konfektionsföretag använder världen över. Jag har använt det i skolan både gymn och nu på Ky. Så köpt det har jag tyvärr inte gjort. Hemma ritar jag fortfarande för hand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.