Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-04, 18:57   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd

Singer Symphonie 300

Hej hopp!

Svärmor har en gammal brodermaskin vid namn Singer Symphonie 300. Det jag undrar är vart man får tag på broderikasetter till denna och om det finns möjlihet att föra över något från datorn till en sådann kasett?

Har själv inte ens sett maskinen, vet väldigt lite om den men har förstått att den är nära nog uråldrig ocha tt chanserna kanske är låga. Tänkte höra med er om ni vet något, det finns så mycket folk med så mycket information här.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 19:08   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Är svärmor 100% säker på att det verkligen är en broderimaskin och inte "bara" en maskin med många dekorsömmar?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 19:13   #3
Forumvärd

Nu har jag kollat upp lite.

JOdå det är en slags broderimaskin kombinerat med vanlig symaskin, den har många dekorsömmar, men den har också ett hål för kasetter som man kans topap i som innehåller broderier, till exempel bokstäver för monogram.

Någon som har lite sånna kasetter som ligger och skräpar på vinden?
Gammal 2005-12-04, 19:14   #4

Om det är en broderimaskin behöver den säkert någon speciell kortskrivare. Har man väl den kan man säkert ordna mönster! Försök kontakta Singer och hör!
Gammal 2005-12-04, 19:15   #5

Ser att vi postade samtidigt!
Tror det är en jättebra symaskin, för övrigt!!
Gammal 2005-12-04, 19:17   #6

Men har den någon broderiram? Annars är det ju kört! Om det inte är som min Bernina, den kan göra enkla monogram och ganska avancerade dekorsömmar med hjälp av vanliga tygmatningen. Men det är inte broderimaskinsfunktionen man använder då, utan den går som vanlig symaskin.
Gammal 2005-12-04, 19:38   #7
Forumvärd

Jadå, den har broderiram misnann

Men det är en väldigt gammal maskin isner jag, så att kunna programmera egna sådanna kasetter verkar ju inte helt troligt, det blir till att hitta några begagnade gamla helt enkelt!

Det som finns till är två stycken olika sorters alfabet, det ska tydligen finnas flera där ute, men det är bara de två min svärmor har i ägo.

Tänk er, en gammal broderimaskin från 1984! Visste inte ens att de fanns för privat bruk för så länge sen *Skrattar* men den hade tydligen ksotat en halv förmögenhet back then....
Gammal 2005-12-04, 19:46   #8

Vad HÄFTIGT!!!!!!!! Du måste berätta om du hittar något!!
1984 fanns ju i princip inte datorer för hemmabruk, så du har nog rätt att man inte kan göra egna kasetter.
Häftigt i alla fall! Jag blir så vansinningt nyfiken!!!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2005-12-04 klockan 19:48.
Gammal 2005-12-04, 20:45   #9
Nima Nima är inte uppkopplad

Hej!

Jag har haft en sådan maskin.Den var faktiskt inte dyrare än en Husqvarna då. Om jag minns rätt kostade min maskien 10.000 Inköpt 1986 och den broderade verkligen! Det var kasetter med olika broderier, ett tiotal på varje kasett, som man satte ner i de där hålen till vänster upptill. Jag hade en kasett med blommor, en med fler sömmar och en med barnmotiv. Det följde med en kasett med monogram som standrad så den kanske din svärmor har någonstans i gömmorna. Det fanns också en kasett med julmotiv men den hade jag inte. Det sas att det skulle komma ut fler kasetter med fler motiv efterhand, men jag såg aldrig till några nya. Man satte på en särskild brodertillsats och förberedde tyget som man gör nuförtiden antar jag. Där upphör likheten skulle jag tro. Man kunde inte redigera någonting. Man satt med foten klistrad mot pedalen hela tiden. Den stannade och pep när man skulle byta tråd och det den broderade är inte i närheten av dagens maskiner. Men kul var det. Mina barn fick många kläder med broderier på när de var små. När det blev större blev det inte av lika ofta att jag använde brodermöjligheten. Jag bytte in maskin för ett par år sedan, efter att ha tröttnat på att den gick sönder varje år. Det som tog livet av den var ett par renässnasdräkter i sidensammet. Maskinen spottade ludd i månader och blev aldrig sig riktigt lik mer. Så efter ett par år med årliga reparationer bytte jag in den. Tyvärr lämnade jag in broderikassetter och allt med den så jag har inget kvar.
Min dåvarande man gjorde en mycket noggran koll av marknaden när jag fick den och det var den enda maskin då som hade denna broderimöjlighet. Det fanns början till den hos fler märken men inte som på denna maskin.
Jag har ingen aning om var man kan hitta kasetter idag. Kolla också att din svärmor har brodertillsatten och fråga efter monogramkasetten. Jag tror inte att det finns någon möjlighet att föra över broderier till en dator. Det finns ju ingen möjlighet att koppla maskinen till en dator.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 21:57   #10
Forumvärd

Nina, du syr renässansdräkter i sidensammet men lägger inte upp dem för våran beskådning? Elakt tycker jag!

Jodå, hon har monogramkasetten och brodertillsatsen samt en kasett med bokstäver av mer "vanligt" typsnitt.
Så fort jag förstod hur gammal maskinen var så förstod jag ju givetvis att överföring från dator nog kan vara kinkigt. Men det vore som sagt kul att hitta gamla broderikasetter till denna maskin.
Gammal 2005-12-05, 17:46   #11
Nima Nima är inte uppkopplad

Renässansdräkterna sydde jag för ett par år sedan, innan jag hade digitalkamera och de är dåligt fotodokumenterade. Nu är musikgruppen jag sydde dräkter till en avslutad historia och dräkterna spridda. Men roligt var det att sy dessa mycket exklusiva kläder!
Jag såg att du bor i Enköping. Jag finns i Uppsala och lämnade in min Singer i Märsta på tygcentrum. Du skulle ju kunna ringa dit och kolla om han har något kvar. Det är väl inte troligt eftersom det var tre eller fyra år sedan jag bytte in maskinen men man vet ju aldrig. Han är lite lustig för det är sällan han svarar i telefon. Bäst är att skicka ett fax och be honom ringa. Tel är 08-595 10 112
Berätta gärna hur det går.
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.