Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-01, 21:08   #1
Hanna_SH Hanna_SH är inte uppkopplad

Exclamation Desperat Hjälp med kantband i trikå!!!

som det står:HJÄLP MED BANDKANTNING

Har just köpt ny symaskin, Husqvarna Opal 670 och har sett fram emot att kunna bandkanta bodys, tröjor mm. Men jag får ju inte till det!!!!

Jag syr först på tyget med smal sicksack eller overlockar fast det och lägger sedan över det över kanten och syr fast från rätsidan med tvillingnål.

Problemet är att muddtyget/kantbandet sträcker sig för mycket när jag syr med tvillingnålen så att hela kanten "vågar sig" och blir jätteful. Jag har provat att mixtra med alla inställningar. Sträckt kantbandet när jag sytt på den första sömmen, inte sträckt det, mm. Ökat styngnlängden på tvillingsömmen, minskat trådspänningen, lättat på pressarfotstrycket men inget hjälper!!! Och det är ju en helt ny maskin med massa finesser så detta borde den klara tycker jag..

Har oxå letat och googlat efter om det finns andra som hittat en lösning men konstigt nog verkar det nästan inte finnas någon som haft samma problem som jag...

SNÄLLA om någon har en ide eller ett tips om vad jag kan göra för att det inte ska bubbla sig...!!
Hanna_SH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 21:36   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad

Det första du måste göra är att sträcka rejält i kantbandet när du syr fast det, speciellt om sömmen är sväng som tex i halsringningen.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-02, 08:14   #3
strumpan strumpan är inte uppkopplad

Kantband

Jag styr tyget rätt i maskinen med hjälp av en "syl" eller annat spetsigt föremāl
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 12:12   #4
Hanna_SH Hanna_SH är inte uppkopplad

Tack för svar jag har provat både att dra ordentligt i tyget och att mata fram tyget med en pincett men det blev inte bra ändå.

Men har nu provat med bandkantaren som man kan köpa till Husqvarna och detblir snyggt, behöver öva lite mer på svängarna.

Om någon har samma problem som jag så kan jag rekomendera bandkantningsfoten till Husqvarna och Sannas (design by sanna) video på youtube där hon bandkantar med den.
Hanna_SH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 19:47   #5
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad

Hej,
Jag har aldrig sytt med bandkantare, knappt bandkantat heller, har du en länk till videon, hittar den inte på youtube.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 09:32   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad

kantbandsvideo

http://www.youtube.com/watch?v=TlEH1YX5ybU
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:18.