![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
söm som trasats sönder
Har köpt en fantastisk fin siden kimono i Malaysia, men sidosömmarna har gått sönder, trasats sönder i. Det beror inte på att sömsmånen är snål. Se bilder från rätan och avigan.
Det finns tygbredd så att jag kan sy nya sömmar, men jag behöver hjälp med vilken söm jag ska använda så det inte händer igen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag skulle rekommendera att syr en french seam (jag tror det heter vändsöm på svenska).
Den syr du med raksöm. Du lägger tyget avsida mot avsida och syr en raksöm från rättsidan. Pressa sömmen och klipp sedan ned sömmen. Och sy en raksöm från avigsidan så att den klippta sömsmånen kommer innanför sömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bilas tips blir nog bäst.
Har du fray check kan du ju applicera det på sömsmån som döljs inne i franska sömmen. Sedan frågar jag också om plagget passar dig utan att strama någonstans, tex om man ska sätta ner sig? Det spricker ju lättare om det stramar för mycket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för tipset! Ska försöka mig på en vändsöm.
ichigo:Sömmarna som börjat kana är i knähöjd och där är det mkt vidd. Jag märker att resterande sömmar kanar bara jag drar ytterst lite i tyget, så det blir nog till att sy om alla sömmar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bäst så! Applicera fray check och sy om alla sömmar så ska det förhoppningsvis hålla lite till, men plagget blir lite aning mindre i storleken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.