![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej Sysidan.
Vad roligt att vara medlem här. Jag tänkte kombinera två saker på forumet.Dels ställa själva frågan om "sömnadstricket" för att lyckas sy i ett grövre ribbstickat tyg? Min maskin är Janome DC4030 ![]() ![]() (Jag är verkligen nybörjare, men en ihärdig och mycket nyfiken sådan.) Dels vill jag lära mig hur ert utmärkta forum fungerar... Hoppas det är rätt tänkt att ställa min fråga i det allmänna forumet? Edeltraut ![]() PS Nu har jag fotograferat tyget. Letar efter ett sätt att lägga upp en bild på Sysidan...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
För att lägga till en bild i en tråd använder du gemet ovan inmatnings/redigeringsrutan som du skriver inlägget i.
Femte inlägget i den här tråden visar hur http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=27294 Sedan kan du lägga bilder i ett eget bildalbum. Se http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26204 Det finns ett forum som heter testforum där du kan öva och pröva dig fram. syproblem på Janome däremot , ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svar.
Jag försöker ladda upp en bild på tyget här i svaret. Jag tänkte att min fråga även kunde ha ett allmänt svar om vad som gäller när man syr i stickade tyger... PS Vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag köpte "tyget"!? Men det fanns ju i tygaffären... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Det var snyggt "tyget". Jag skulle ha sytt med min overlock men nu har ju faktiskt inte alla tillgång till en sån. Då skulle jag ta en liknade söm på min maskin. Jag har en söm på min maskin som ser ut så här _ _/\_ _/\_ _ Genom att använda den så får jag en snygg rak hopsömnad samtidigt som det ger tyget möjlighet att stretcha.
Jag skulle avsluta alla kanter med tvillingnål som ger ett snyggt avslut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för hjälpen..!
![]() Jag har en slags overlock effekt på min maskin...! Menar du att jag ska försöka sy alla sömmar direkt med den? Tvillingnålar...? Jag tror inte jag har den funktionen...! ![]() Svårt att tänka "mönster" på tyget. Som tur är är det bara ett av många projekt... Under tiden tar jag tacksamt emot fler tips om hur jag kan sy i stickade tyger...! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu lärde jag mig något!(googlade) Jag kanske har fått med en tvillingnål i mitt startpaket...?(Ny maskin)Hoppas!
Jag älskar att testa olika förmågor på maskinen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Den tvillingsnålen man får med brukar vara ganska så smal och vara standardnål.
Till fållning i stretchtyger behöver du en nål för stretchtyger och den bör vara ca 4 millimeter mellan nålarna. Vanlig nål kan ta sönder trådarna och stretchtyger är stickade och då blir hål, som syns efter ett par tvättar, ibland med en gång. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det var ett stickat tyg! Det verkar inte helt okomplicerat att sy i, ribbat och kanske ganska löst. Själv funderade jag på hur man gör med dessa tyger så jag köpte in mig på en videokurs på Craftsy.com (Sewing Fashion Knits, kostar 260 kr nu, det finns en annan kurs ockå Sewing With Knits, men den har jag inte sett). Det är inte så att man behöver en overlock utan det går bra med en vanlig symaskin.
Jag har inte kommit längre än så med det här med stickat. Buntarna får ligga ett tag till har jag bestämt. På den kursen så rekommenderar läraren att man syr med ett papper i botten, för matningen, samt att man har övermatning så att bägge tyglagren matas jämt och fint. Papperet är sedan bara att riva av. Papper typ bakpapper/tunt mönsterpapper alltså. Hon säger också att det är viktigt att man har mönster som är gjorda för stickat eftersom mönster för vävda tyger ser lite annorlunda ut. Kursen handlar om hur man klipper, kantar osv också. Det kanske går att hitta böcker som instruerar också. Det är inte lätt att vara nybörjare och sy med mjuka stickade material men visst ser det lockande ut när man ser de resultat som går att få! Så lycka till men mitt tips är nog att leta efter lite mera instruktioner innan du sätter saxen i tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack för alla goda råd!
Det verkar vara precis rätt forum för mig. De där kurserna man kan köpa har jag läst om . Mycket bra att de finns! Frågan om det stickade tyget kan gott få stå ett tag till. jag hittade det i förrådet ungefär samtidigt som jag gick med i Sysidans forum. Jag ville testa hur det( forumet) fungerade och tog s a s första bästa fråga...! Tack för info om tvillingnålarna. Jag har väl inte kommit så långt än, men jag ser fram emot att använda dem en dag...! Nu har jag fullt upp med att bestämma vad jag ska sy härnäst... Men åh, vad kul att ha hittat till forumet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Du är så välkommen,
med frågor, idéer och kommentarer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
grovstickat tyg |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:26.