![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Brodera på velour/plysch
Har sett flera fina kläder i velour som har maskinbroderade motiv, här på sysidan. Är det svårt? Ska man tänka på något speciellt? Har försökt att söka på forumet, men hittar inte något. Eller har jag sökt fel!?
Var på SoS i Göteborg och köpte ett härligt velourtyg som jag vill sätta saxen i! Önskar er alla en skön härlig höstdag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja du måste tänka på att stabilisera tyget ordentligt eftersom det töjer sig annars och då blir motivet vågigt. Du kan ha totally stable eller klisterpapper under plus att du lägger ett klippbart underlägg löst under. Över måste du ha något vattenlösligt mellanlägg t.ex solvy eller solyvlies. Sök på trikå så får du upp bra tips. Det är samma princip.
Mellanläggen kan du hitta hos www.bibbistextil.se där du också hittar flera tips om hur du ska använda klisterpappret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Just det har kollat i mina gömmor och har beställt det från Bibbis för ett bra tag sedan. Får se om hag kan stänga dörren och få vara i fred, men symaskinen!
Tack för ditt tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tar upp min gamla fråga
Jag har ännu inte vågat/haft tid att brodera på mina velourplagg. Jag undrar är det svårt att få det snyggt, har alla material hemma och har läst på Bibbis hemsida. Ska man använda Sulky solvy, eller det belägget med rutor på för att få bäst resultat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det rutiga är Filmoplast, det klistrar du veloren på sedan har du solvyn ovanpå för att broderiet inte sjunka ner i veloren.
Jag har gjort det på stickad kofta och det blev perfekt. Man gör på samma sätt i veloren. Bibbi har bilder på hur du tar av skyddet på filmoplasten i bågen. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Bra tips
Hej.
Jag hittade den här sidan http://www.emblibrary.com/EL/elproje...log=Elprojects för ett tag sen och där står det bl.a. om hur man bäst broderar på velour. Det finns fler tips, jag har dock inte provat något. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.