Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-06, 13:28   #1
anettebe anettebe är inte uppkopplad

Smile Hilfe! Jag har fått en knyppeldyna!

Jag har fått en knyppeldyna och två lådor med små trämojänger, tråd och sånt i en salig röra. Eftersom jag tycker det är kul ätt prova på nya saker tackade jag ju inte nej. Är det någon som kan tipsa om en bra bok/hemsida för NYBÖRJARE i knyppling. Någon liten, enkel spets ska jag väl kunna skapa.

Idag ska jag försöka bringa ordning i lådorna och hitta en bra plats för dynan när den inte används. Men jag hoppas att jag får hjälp att starta snart!

Anette
anettebe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-06, 14:01   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Hej
Svenska Spetsars bok är rätt bra för nybörjare,
http://www.svenskaspetsar.se/swe_index.htm
www.gavialace.com
har roligare mönster och Gunilla vet säkert något bra sätt att börja på om du mailar henne. Hon har kurser på våren och hösten ute på Lidingö. Svenska spetsar har sommarkurser i Vadstena.
Men kolla med studieförbunden där du bor ifall de har kvällskurser, det är bra med lite hjälp i början.

Jag har några bilder på det jag knypplat i min webshot om du vill se
http://community.webshots.com/user/annma1

Det är kul att knyppla fast det kan känna på axlarna. Och bry dig inte om att ha knyppelpinnarna längst upp mellan fingrarna om det står så i boken, jag "plockar" mina med fingertopparna, det går precis lika bra, svenska spetsar brukar hålla hårt på att man ska ha dom uppe mellan handen och första fingerleden, en tjej på deras kurs blev alldeles röd och öm i händerna när hon skulle lära sig så, men det klarar jag mig från när jag tar dem som om jag skulle plocka upp något vanligt med fingrarna. Svenska Spetsar är f ö väldigt petiga med hur man gör spetsen men de har suveräna mönsterbeskrivningar, har aldrig stött på bättre men de har inte särskilt roliga mönster, Ulla Fagerlins böcker har roligare mönster men de danska är roligare ändå men kanske lite svårare att följa. Gunilla på Gavia Lace har mycket roliga mönster.
http://www.lacefairy.com/ klicka på lacemaking till vänster i menyn, här finns mycket info och länkar. Sen finns det både svenska, danska (mycket inaktiva listor) samt engelska som är mer aktiva att vara med på.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 15:26   #3
sofen sofen är inte uppkopplad

Svenska spetsars mönster må inte vara världens roligaste, men de är en bra grund innan man tar sig an friknyppling.

Jag är upplärd av Svenska spetsar och skulle gissa att sättet de lär ut att hålla pinnarna har att göra med att man ska få en bra sträckning genom hela spetsen. (Min dyna står hemma hos mamma så jag kan inte testa medan jag skriver.)

Lycka till!
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 17:03   #4

Ja svenska spetsars mönster är suveräna med sina beskrivningar.
Vad gäller att hålla pinnarna så går det att sträcka lika bra när man plockar pinnarna som jag gör, det lär man sig automatiskt med tiden vilket sätt man än använder, man lirkar lite hit och dit på båda sätten. Det beror också på vilket garn man använder hur man sträcker. jag använder grovt silke just nu i en halsduk och jag har inte lust att börja med något tunt garn direkt efter den för då är det lätt att dra för hårt så garnet går av.
Gavia lace har roligare nybörjarmönster än svenska spetsar har, bokmärken med olika tekniker i med mera. Jag var där när en helt nybörjare gjorde ett bokmärke och det blev riktigt fint fast han aldrig knypplat förr. Han tyckte det var roligt att prova på men inget han ville fortsätta med, då i alla fall.
Sen beror det ju på vad man vill använda sina nybörjaralster till, jag klädde en ask med linnetyg och satte spetsar på locket. De första bitarna av en ny spets brukar ju inte var så himla fin :-)
Gammal 2005-08-09, 19:19   #5

Det är inte så svårt att laga efteråt om garnet går av, om det inte är mitt i ett nätgaller, vill säga. Från 90/2 och uppåt (lingarn) behöver man börja se upp med tråd som går av pga tunnhet. Grövre tråd går oftast av pga slitage. Kommer ihåg en tjej som satt med Skeninge hjärtan eller i något liknande i 200/2 och tyckte att 90/2 var jättegrovt efter det.
Gammal 2005-08-09, 19:51   #6

Nej men det är inget roligt att laga trådar i en knyppling, bekvämlighet antar jag :-)
Jag har tråd i grovlek 300 men jag vet inte vad jag ska göra med den, jag tycker inte om att knyppla i tunna trådar, i alla fall inte något som man måste montera sen för jag ser inte de förbaskade stygnen inte ens med flera förstoringsglas. Ev att man skulle göra något i honiton.

Ett annat tips för själva knyppeldynan är att du på den delen du ska ha pinnarna lägger ett extra lager tyg. Jag har bomullstyg på en del dynor och något velourliknande på Christinadynan, det kan bli en del slitage på tyget på dynorna. Jag gör mina dynor av frigolit och då blir de så billiga att det är lätta att göra nya, de har jag bara bomullspoplin på.

Trådarna du har fått, är de på spolar så man ser garnnumret är är de lösa? Man behöver inte så mycket tråd till en bit spets som man kan tro, räkna längden på spetsen x 3-4 + lite extra framåt, är det vävslag så räkna mer för paret du väver med. Börjar tråden ta slut så kan man knyta till en bit annan tråd på spolen så den man redan har räcker spetsen ut om det inte är så långt kvar.
Är trådarna tunna kan man använda dem att fålla dukar och löpare av halv- eller hellinne med. Det är enklare att knyppla med lintråd än bomullstråd. Linet håller fasonen bättre än bomull fast man kan stärka den med hårspray eller stärkelse direkt på dynan innan man tar bort den, eller flytta över den och spänna upp den på en bit frigolit om det är en stoppad dyna.

Man kan ha dynan på ett bord och själv sitta på en kontorsstol så man får lagom höjd, eller använda ett trumställ, har hört andra använda det till sin dyna för då kan man höja och sänka det. Det är viktigt att sitta bra så man inte får ont i axlarna. Mina dynor är olika höga så jag använder bord och kontorsstol.

För att hålla ordning på pinnarna om du måste flytta dynan kan du ta ett vanligt bomullsband och lägga över pinnarna och sätta fast en knappnål i sidorna och mellan varje eller varannan pinne. Man kan också virka ett band, det går bra med vanligt syntetgarn, lägg upp en bit och virka halvstolpar med nedtag i varannan maska och så trär man pinnarna i hålen och nålar fast bandet.

Det är också lätt att man rullar iväg pinnarna åt ett håll när man knypplar, så tvinningen rullar upp sig, och då går trådarna av lättare. Man kan behöva snurra på dem så de får tillbaka tvinningen.

Hoppas det går bra för dig med din knyppling.
Gammal 2005-08-11, 15:51   #7

Ett annat tips längs vägen är att spreja lite med vatten i blomspruta över arbetsplatsen. När trådarna tar åt sig lite, lite fukt så blir de inte lika sköra och går av i något mindre utsträckning.
Gammal 2005-08-11, 22:21   #8
Aleara Aleara är inte uppkopplad

Åhh gud va kul=) en sån skulle jag också vilja ha, har provat det i skolan en gång o det jar ju jätte skoj
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 20:55   #9

Tack! Jag har inte hunnit läsa alla svar ännu. Bra webbsidor. Dina spetsar är läckra.
Gammal 2005-09-08, 21:02   #10

Oj! Nu har jag läst igenom allas svar. Tack ska ni ha! Det tog mig en halv dag att sortera lådorna. Jag kan nog öppna affär! Tyvärr sitter en nästan färdig fyrkantig, hörnspets på rullen. Den vågar jag inte ta av. Som tur är fick jag två sådana där runda som man har i mitten. Den andra var tom. Snälla säg att det går bra att lyfta upp den ena ur dynan!

I helgen tittade jag in på en liten knyppelutställning på hembygdsgården. Vilka grejor! De hade även ett kort med Birgitta systrar knypplade i spindelvävstunn tråd. Fantastiskt!

Än en gång tack för all hjälp!

Anette
Gammal 2005-09-09, 05:39   #11

Det går bra att lyfta av en spets från rullen om du vill. "säkra" pinnarna med ett virkat ögleband (eller något annat så de inte trasslar ihop sig) och lyft försikitgt upp pappen MED nålarna kvar. Flytta över det till en bit frigolit och tryck ner nålarna så rakt som möjligt och för ner pappen.

Och naturligtvis går det bra att lyfta ur en rulle eller rund dyna som sitter i mitten av dynan. Jag har själv en rulle med en lång spets som jag tar till då och då när jag inte har lust med något annat. Se till att pinnarna är säkrade bara.
Det är bättre att överdriva alla säkerhetsanordningar än att använda för få
Lycka till
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.