![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vad använder ni för sax för att klippa tyger?
Hej.
Eftersom jag precis börjat med att sy och sådär så saknar jag en del verktyg. Just nu är det mest av allt en bra sax att klippa tyger och grejor med. Vad använder ni och vad rekommenderar ni? Jag har sett en Fiskars sax för 100 kr. mvh Ciczi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej
jag har köpt en ask på Ikea med både nålar och tråd och sax i den är jätte bra tycker jag billigt oxå 59:- eller 49:- för hela låddan kram
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har också en billig sax från IKEA som funkar jättebra. Det viktigaste är att ha en sax som man bara klipper tyg och aldrig någonsin papper med, och den får gärna ha långa skär - minst som en kökssax. Den behöver inte vara dyr alls, inte så här i början iaf. Upptäcker du att du kommer att jobba långa stunder med den framöver så kan du ju köpa en ergonomisk dyrare sax då.
I min mening behöver man minst 2 men gärna 3 saxar när man ska sy: en stor som man bara klipper tyg med, en annan som man kan klippa papper och allt möjligt med, och gärna en liten för trådar. Har sett att det finns att köpa i set på både ICA och OBS i hyllan med tråd och gardintillbehör etc, eller på IKEAs köksavdelning ![]() /Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
hej igen
Och gärna en egen sax till flecce det slöar ner saxen som bara den !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det som jag tycker är viktigast är
att det är långa blad, att man bara använder den till tyg PLUS att det bara är man själv som anväder den, PERSONLIG sax alltså. Alla klipper olika och då slöas saxen. Lägga pengar på det, bra verktyg kostar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Forumvärd
|
SJälv använder jag en rejäl tygsax, ungefär som den Andreas i tv-programmet Sick Sack klipper med. Saxen är äldre än jag själv.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.