![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Broderitråd på vanlig symaskin?
Hej!
Ni som är vana vid att maskinbrodera och använda trådar som är specialanpassade för det - kan man använda sådana trådar även till en vanlig mekanisk symaskin, t.ex. för att sy dekorsömmar med tråd som glittrar lite grann? Om man kan det, vilket slags nål respektive fot ska man använda? Och vilket trådmärke skulle ni rekommendera? Jag har en Janome Idigo 14, en vanlig bruksmaskin som är ca 4 år gammal. /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Visst kan du använda broderitråd i den vanliga maskinen. Om du använder vanlig broderitråd, det finns många bra märken, så behövwer du ingen speciell pressarfot eller nål.
Om du ska använda metalltråd så kan det vara bra att byta nål till en som är anpassad för just metalltråd. Just metalltråden kan vara lite bökig att använda då den går av lättare. Själv använder jag Sylkys tråd men även Janomes, Gutermans m. m. är bra märken. Om du bara ska sy lite så köp tråd hos din lokala affär. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag använder brodertråd jätteofta när jag syr just det du säger, dekorsömamr och så. Jag har ju så många fler kulörer att matcha med då! Men den ska inte användas i "vanliga" sömmar som utsätts för påfrestningar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:42.