Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-26, 11:06   #1
Meli76 Meli76 är inte uppkopplad

Lapptäckesfrågor

Jag ska sy ett lapptäcke som ska användas som överkast till en Hemnes dagbädd. Den är 80 cm bred. Hur stort bör lapptäcket vara? Det måste vikas in runt madrassen och ska inte hänga ner fritt?

Och sen undrar jag hur jag ska kvilta det... ryms det i maskinen sas, när man ska kvilta mittersta biten av täcket?

Vad ska man fodra täcket med?

Jättetacksam för svar! :-)
Meli76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 11:30   #2
Rae Rae är inte uppkopplad

Hur stort lapptäcket bör vara beror på hur stor sängen är. Man behöver veta båda längd/bred mått plus tjockleken på madrassen och hur mycket du vill kunna stoppa in.

Det går att kvilta hela täcket genom att rulla eller vika den för att få in den i symaskinen. Man kan också bara "knyta" för hand om man tycker det är lättare.

Om du med "foder" menar det som är inuti täcket, igen, det beror på hur tjock/varm du vill att den ska vara. Vill man ha mycket tunt, kan man bara lägga ett lager lakansväv imellan framsidan o baksidan. Annars finns det många olika tjocklekar på "vadd" som man kan använda.

Bästa tipset är nog att låna en bok om lappläcke på biblioteket eller söka på nättet för att hitta ideer.

Lycka till.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-27, 22:53   #3
SömmarMalin SömmarMalin är inte uppkopplad

Hej!

Jag har själv bara en bok i ämnet, men har läst åtskilliga (biblioteket). Den bok jag har är av Kaffe Fassett, Läckra Lapptäcken. Tycker själv att hans sista del i boken, med praktiska tips, är mycket bra. Han talar både om tyger, vadd och själva arbetet.

Vad gäller att hitta vadd så finns det en sida på nätet som beskriver ett ganska stort antal olika vaddsorter och till vad för sorts arbeten man använder dem: http://www.syrumq.se/syrumq/vaddsortiment.php
Kan kanske ge dig lite mer "kött på benen". Lycka till!
SömmarMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-01, 19:31   #4
Nima Nima är inte uppkopplad

Jag har hittat en jättebra lapptäcksbok. Jag är nybörjare så jag behöver sådant som inspirerar och sådant som inte har för många "pekpinnar" om hur man ska göra och hur de ska se ut.
Boken heter Lappglädje.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.