![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad för stygn ska användas?
Jag har sytt en klänning i denim som är fodrad med bomullstyg.
Sydde med sicksack i sidosömmarna eftersom jag inte har en overlock utan en gammal husqvarna. Nu ser jag att om jag drar isär tyget på sidan så ser det ut som att tyget lätt skulle dras isär. Skulle jag dra till lite hårdare så känns det som att framsidan och baksidan av klänningen skulle lossna från varandra. Jag är lite orolig för hur detta kommer te sig efter en eller ett par tvättar. Vilken söm skulle ni använda för att sy ihop ett plagg om ni inte använder overlock? Hur kan man göra det starkare och mer hållbart? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du måste sy en raksöm innanför sicksacken.
![]() Det är den som håller ihop tygerna. Sicksacken ar till att tygerna inte ska fransa sig. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Sy ihop sidsömmarna med vanlig raksöm. Sy innanför den sicksack-söm du gjort.
Jag syr alltid ihop plaggen med raksöm, sedan syr jag med overlockmaskinen i kanterna. En del syr jag i enkelt tyg, de sömmar som ska pressas isär, andra kan jag sy ihop med overlocken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
overlocken används till tyger som töjer sig, när det gäller denim samt bomullstyg, behöver du inte vara orolig för det. Så, gör som föregående sagt, raksöm längst in, zigzag längst ut.
Beroende på vilken maskin du har, kan det finnas töjbara / flexibla sömmar i maskinen, kolla din instruktionsbok. Lycka till Lena K |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Använd raksöm!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för alla svar!
Vilka nybörjarmissar man kan göra. Nu vet jag hur jag ska göra ![]() Tack igen! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.