![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Skapa mönster till kjol med motveck
Hej
Jag ska göra ett mönster till en kjol med motveck (se bifogad bild) utifrån ett grundmönster på en kjol. Jag har tyvärr fastnat, vet inte hur jag ska gå till väga. Jag brukar göra mina kjolar helt från scratch, men denna gång MÅSTE jag utgå ifrån grundmönstret. Bilden på grundmönster kjolen jag bifogat har bara ett insnitt fram, mitt mönster har två. Hur gör jag för att ta bort insnitten? Det är nog mitt största problem just nu. När jag väl har fått bort dom, tänkte jag helt enkelt spräcka mönstret lika mycket som veckens djup. Vore ytterst tacksam för svar. Ursäktar även för dåliga bilder. Är lite svårt att få det som man vill utan scanner ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Det bästa är antagligen att flytta insnitten till de platser vecken ska vara på, eller lägga vecken där insnitten är. På så sätt kan du fortfarande ha formen på kjolen trots vecken. Vecken är ju sydda en bit nedåt, så att du då får lite extra tyg bakom uppe vid kjolen bör inte vara någon fara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du kan slå ihop två insnitt till ett genom att förstora det insnitt du vill spara hälften av vidden på det insnittet som ska bort. Resten av vidden minskar du in i sidsömmen. Tänk bara på att kontrollmäta så att alla mått stämmer.
Sedan så kan du flytta insnittet till rätt placering och förlänga det ner till kjolfållen. Därefter så lägger du till vidden för motvecken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för svaren. Åsa, det var så där jag hade tänkt göra, men blev stopp i tankarna när det var två insnitt. Tack för ditt tips, ska testa detta. När du skriver att jag ska förlänga insnittet ner till kjolfållen. Menar du att jag ritar en linje ner till kjolfållen från insnittets slut. Sen klipper jag längs linjen och spräcker för vecket. Det ska vara ett 8 cm djupt veck upptill, då spräcker jag 16 cm där och sen ska det vara 40 cm nertill så jag öppnar det helt enkelt 40 cm nere. Har jag förstått det rätt då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:41.