![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() När jag ska börja sy kommer jag inte alltid ihåg vilken nål som sitter i maskinen och det är inte så lätt att se. På en del nålar finns märkning. Förutom storleken står det K1, K2 eller K3.
Någon som vet var det finns en förklaring till märkningen. Antar att det är standard, stretch osv. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Tips; använd cd-märkpennor och märk upp en blå prick för jerseynål, grön för jeans/grov, svart för 80-vanlig och röd för broderinål (de brukar för övrigt vara röda redan)
Eller röd får någon annan du brukar använda! Och glöm inte att skriva en komihåg-lapp i närheten av maskinen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kolla in de här smarta nåldynorna för symaskinsnålar som Kånkarong har gjort:
(det hjälper ju inte ditt problem just nu, men är ett toppentips för att hålla koll på nålarna vid nålbyte) http://kankarong.blogspot.com/2009/0...pecialare.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har en lapp på maskinen med olika siffror där jag sätter fast nålarna vid byte. (70, 80, 90, jersey, tvilling, jeans)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Schmetznålar som många med mig tycker är de bästa nålarna som finns på marknaden är märkta med färger.
omärkt = universal gul = stretch jeans = blå broderi = röd microtex = svart /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Schmetz är bäst.
![]() Men ja, jag sticker i en gosedjurshund som står bakom symaskinerna. Den hunden är en voodoohund nu. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för alla tips!
Jag ska nog försöka hitta något system som fungerar. Har försökt lägga nålasken vid symaskinen, för att komma ihåg vad som sitter i, men den flyttar sig alltid.
Men jag är fortfarande nyfiken på K-märkningen. Någon som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Jag skulle börja med att:
Sortera alla Symaskinsnålar. Ge varje nåltyp en färg. Samma som Schmetz förslagsvis, omärkt = universal stretch = gul jeans = blå broderi = röd microtex = svart läder = grön Märka resp ask längst upp till höger med resp färg och även varje nål i asken. Sedan skulle jag sortera vidare askarna i nålstorleksordning: Ge varje nålstorlek en färg. t ex 60 = lila 70 = orange 80 = brun 90 = lime osv Sedan skulle jag märka varje ask med nålstorleksfärgen under den föregående färgmärkningen. Likaså skulle jag göra med varje nål. Sedan skulle jag upprätta en förteckning över märkningen (kopia av den sparas i datorn) som jag skulle sätta upp på insidan av dörren till mitt sytillbehörsskåp. Likaså skulle jag sätta på locket på min symaskinsnålsask. Avslutningsvis så skulle jag sortera nålarna i samma följd som jag upprättat förteckningen och sätta ner dem i min symaskinsnålsask. Då skulle jag ha ett fungerande system. Nu ska jag göra det också. Det får bli nästa veckas projekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har bara (tror jag) schmetz-målar. Jag har varit jättedålig på att byta nål efter vad jag sytt tidigare. Nu när jag blivit bättre på det har jag samma problem, så jag har börjat lägga asken i luckan upptill (bredvid trådrullen). Där är det stopp åt alla håll, så den ligger kvar (har en Pfaff). :-) Jag får bara lägga undan den tillfällig när jag spolar upp mer undertråd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Vet inte om du missuppfattade mig. Med nåltyp menade jag, universalnål, lädernål osv. se inlägg ovan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Men om man har Schmetz EL, var ser man då att det är EL/vanlig nål?
Har fullt med EL/vanliga i lådan, som jag lagt där "så länge" för att testa en annan kombination, och det där "så länge" blev väldigt mycket längre än jag tänkte ![]() Dessutom, som EL (som används till covermaskiner bl.a.), ska ju ha jersey-spets (lite rundad). Är det då en stretchnål, eller en universal (den är omärkt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
EL är inte en stretchnål med rundad spets.
Den har samma spets som universalnålen. (förmodligen därför EL nålen inte har egen färgmärkning) Du kan skilja universal och EL genom att EL nålen är pyttelite längre. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Vet inte, till min Bernina overlock ska och har jag
bara vanliga universalnålar. Märk dessa nålar med en färg inte samma som lädernålar m fl men ngn annan färg. Färgplutten inunder som avser storleken enligt tidigare inlägg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Står det K1, K2 osv så tror jag att det är Klassé nålar du har.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.