![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Enkla mönster och frågor om overlock
Hej på er!
Jag är helt ny på allt som har med sömnad att göra. Jag har tänkt att försöka sy lite mysbyxor till mina flickor 7 och 8 år och ev kanske någon klänning. Var hittar jag bra, enkla mönster, gärna lite retro? Jag har fått låna en overlock 3-trådig, funkar det? Vad är det för skillnad på 3-trådig och 4-trådig? Tacksam för svar och tips! Med vänlig hälsning Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
3trådig overlock funkar men 4trådig gör en extra raksöm så sömmen blir lite starkare.
Men ibland syr man ändå en vanlig raksöm och bara "sicksackar" med overlocken och då räcker 3trådig gott o väl! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Biblioteket kan vara en guldgruva när det gäller att hitta mönsterböcker. Visserligen har de ofta äldre böcker, åtminstone där jag bor, men grundmönstren kan vara bra och du ville ju ha lite retrostil. Jag har använt Hanne Meedoms böcker mycket, för hon förklarar på ett enkelt sätt hur man ska göra. Tyvärr är jag osäker på om det finns något av henne för de åldrar du söker, men du kan ju kolla upp det om du vill.
Ottobretidningarna är en guldgruva med mycket fina mönster. På deras hemsida kan du titta i och skicka efter enstaka ex. Å andra sidan utgår nog deras beskrivningar från att man har lite syvana, men du kanske har någon du kan fråga. Ett annat alternativ är ju tygaffärens mönster, det brukar finnas Quick & Easy-mönster som har bra arbetsbeskrivningar. Nackdelen är att de är ganska dyra. Jag var och hämtade ut min nya covermaskin i lördags och då rekommenderade de i affären att man alltid ska sy med fyra trådar i barnkläder, eftersom de slits och tvättas så mycket. Mitt tips är att du provsyr en liten bit först och sedan utästter den för lite omild behandling - dra och slit och kanske till och med tvätta några gånger. Det finns ju inget så tråkigt som att ha sytt ett helt plagg och sedan märka att inte sömmarna håller måttet. Det vet jag av egen erfarenhet ![]() Lycka till med syandet, det är så himla roligt!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack, snälla du för denna information!
Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.