![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mått för olika storlekar?
Hej!
Jag undrar om det finns någon sida där standardmåtten för small, medium, large etc. finns? Eller om någon vill ge mig dem. Finns det i så fall även för barnstorlekar? Hälsningar, Susanna |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ah, ni behöver inte svara. Nu hittade jag ett väldigt utförligt måttschema på stoff och stils hemsida.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Standardmodellen brukar i allmänhet avses den som är den europeiska standarden, vilket är det som HM, Lindex, Kappahl m.fl. går efter. Detta är dock inte samma som t.ex. Stoff och Stil går efter.
32/34 är XS, 36/38 S, 40/42 M osv. http://en.wikipedia.org/wiki/EN_13402 Brittiska storlekar följer en något annorlunda standard, med större skillnad mellan midja och byst, mer lik den Stoff och Stil använder sig av. I USA finns det ingen direkt standard alls, vilket gör att storlekar kan variera något otroligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ojdå.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Är det lösa modeller kan du antagligen gå efter det, så länge det inte är något direkt figursytt. Då spelar 5 cm mer eller mindre i midjan inte särskilt mycket. Dock, människor som uppger en storlek brukar ofta utgå från de kläder som finns i affärerna, där storlekarna kan variera från butik till butik, och, då har vi inte ens kommit in på rörelsevidd och hur de förväntar sig att kläderna ska sitta. Att alltid mäta och alltid jämföra måtten med mönstret för att få ett grepp om rörelsevidden är en bra idé. Att också tänka på sådana saker som att de flesta mönster är gjorda för b-kupor. Bystvidd ger därför inte hela sanningen, och, att ha en massa extra tyg i ryggen och för lite framtill ser sällan bra ut, ens när det kommer till mindre figursydda modeller.
Det där med att välja storlekar är ett mindre äventyr. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Underbara råd! Tack, så mycket.
Jag har aldrig sytt efter mönster innan, så jag vet i princip inget om sådant. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.