![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag är självlärd med allt vad sy innebär och håller på att sy egna kläder. Jag har en provdocka med egna mått som e min räddning. Det jag dock undrar är hur jag gör ett enkelt mönster från scratch. t.ex. Börjar jag med att markera bystmått och sedan mäta upp till axelsömnen, lägga sidosömnen i 90 grader från bystmåttet etc. Ritar jag på ett jättepapper, på tyg eller sånt vitt mönstertyg? och i vilken ordning gör man det? finns det ngn bra sida eller bok ni kan rekommendera? tacksam för hjälp!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag skulle rekommendera att du börjar med en bok kring området. "Mönster och konstruktioner för damkläder" är en sådan som passar som förstabok. När du väl har kommit in i grundprinciperna går det utmärkt att göra lite som man vill, då har man ofta en känsla för vad som ser rätt ut och hur man korrigerar fel som kommer och rättar till passformen.
Nu för tiden mäter jag oftast, höftar lite på de olika mönsterdelarna och ritar upp något som ser bra ut och som stämmer med måtten. Vinklar upp för mer eller mindre svank osv. Ritar upp i naturligt storlek och syr upp ett prov, eller direkt i det rätta tyget, beroende på hur säker jag är. Är du på den nivån som du beskriver bör du dock som sagt börja med att läsa på först. Och, även om det känns som ett stort projekt så tycker i alla fall jag att det är värt det. Det ger en sådan frihet att kunna konstuera mönster. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:40.