![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() just nu har jag min symaskin nersänkt i bordsskivan men jag måste flytta mitt syeri till ovanplan ( då kan jag sy medan barnen sover och kan umgås med mannen lite ;0)
Där finns redan ett lååångt bord men jag får inte såga hål i bordet ![]() ![]() jag har ju en maskin med knälyft så jag undrar vilken höjd på bordet som är bra? det är ett vanligt stort bord som jag sågade ett hål i så höjden var kanske inte den bästa. och jag har tyckt att om jag ska se vad jag gör så är det för lågt och ska jag sitta rätt så ser jag inget... ni som är proffs vad finns det för mått som är rekommenderade? någotmåste ju finnas om ergonomin kring symaskiner. maskinen jag har, har även ett eget hanska stort arbetsbord som man kan sätta på men jag har aldrig använt det eftersom jag ju sågat hål i bordet och sänkt ner maskinen där.. och nej, jag kaninte ta bordet med hål i upp.. några tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tror det måste vara individuellt. Alla är vi olika långa.
Men om man sänkt ner maskinen så "borde" bordet höjas upp lika mycket som det som sänkts ner? Men ja det beror ju på om man trivs med bordshöjden eller symaskinshöjden.. Och lägg till höj/sänkbar stol i ekvationen och det blir snurrigare. Tänk dock på att man ska nå pedalen också. Men DET kan lösas genom att ha pedalhylla om man vill ha jättehög bord för att också fungera för stående arbete om man har stort bord och också arbetar på den t.ex. tillklippning osv. Jag vet, det är svårt det här. Är aldrig riktigt nöjd med höjden här. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Jag har testat här...
OM jag har mina bord sänkta så långt ner det går så är det ändå för högt för mig hur jag än gör... ska jag sitta rätt som man ser på bilder som jag hittat med symaskiner så ska man ha arbågen i ungerfär 90 graders vinkel något lägre med händerna..men då ser jag ju inte ett skvatt av det jag ska sy... så jag tror att jag måste ta hål i bordsskivan ändå för att kunna ha bordet högre och ändå få plats med låren under bordet vilket blir ett problem det med om man ska komma högt nog. nu har detta bord ingen sarg som det nuvarande har... så då borde det fungera lite bättre... men jag får fundera lite.... och prova innan jag sågar eller gör annat... når ner till en pedal på marken gör jag nog aldrig.. så jag måste ha dem på en hylla ändå... jag är inte så lång... sen ser jag nu att jag får ett bordsben i vägen för knälyften... näää snart stannar jag kvar där jag är... men nu återstår det bara att flytta maskinerna... bläääääää men tackar för funderingen Jag vill ju egentligen kunna stå och klippa vid bordet... har ju 4 maskiner jag med men den gamla husqvarnan tar jag bara fram vid perfekt raksöms behov.. När jag arbetade som ergonimisk rådgivare för ett stort företag i Lund så var det bara att beställa ett höj och sänkbart bord och så var den saken ur världen... suck det var tider det... ett sådant skulle man ha... en dag... en dag... gjorde en gång ett 4 meter långt bord till en person... där hade man fått plats med lite... Senast redigerad av Samigabriell den 2009-08-22 klockan 13:21. Anledning: glömde en sak bara |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag gillar inte ha bordet så lågt att jag inte ser någonting. Visserligen är det viktigare för mig att ha god syn på arbetet eftersom jag syr så pilliga saker.
Och om man har någon av de moderna maskinerna typ Brother kan det bli ännu värre eftersom dessa är så "tjocka" på framsidan för att dölja trådbanans väg t.ex. och det gör att man får kortare sikt-vinkel, så man måste ha maskinen "upp till" ögonens höjd istllet. Nej jag ratar sådana maskiner för sömnad. Men det är bättre att ha en god balans som känns bra. Jag brukar stödja handen på bordet istället, vänsterhanden på bordets yta, högerhanden på maskinens yta. Har inga sådana där extra stora arbetsbord tillsatt annars fungerar det inte. Men om man tycker om att sy stora stycken ska man nog sänka maskinen istället. Som sagt, det är mycket upp till hur man känner sig och hur man arbetar. Vad man prioriterar. T.ex. god syn, eller stor yta. |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
ergonomi |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.