![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur gör man ett mönster?
Pga det dåliga utbudet av kläder i butik har jag nu blivit tvingad att sy egna kläder efter ett speciellt behov.
Problemet är att det finns inga mönster att finna till de kläder som jag behöver. Hur designar man snygga kläder som kan täcka upp det praktiska behovet dom beövs till och hur ritar man ett mönster? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Frågan blir förstås: Vad är det för kläder du är ute efter??
När jag ritar mönster utgår jag oftast från något jag redan har och ändrar detaljer såsom längd, vidd, urringningar, ärmmodell mm. Ritar jag av färdiga plagg lägger jag bara ut dem på papperet och ritar konturerna och med hjälp av en nål markerar jag ärmhål och sedan ärmkullen, lite trixigt men det brukar bli hur bra som helst! Byxor går lika bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Forumvärd
|
Det finns ett antal olika
1. Rita av ett plagg man har och sedan göra eventuella ändringar. 2. Utgå från ett grundmönster och sedan göra eventuella ändringar. 3. Konstruera grundmönstret efter "förenklade instruktioner" och sedan göra eventuella ändringar. 4. Mäta på kroppen för varje individuell del (enklast för en grundmösnter) där du senare gör eventuella ändringar. 5. Använda dig av ett program för det hela. Jag använder mig i allmänhet av nummer 4. och ren logik. Är du inte van så rekommenderar jag dock snarare att du köper en bok om relativ enkel mönsterkonstruktion, typ http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=88 för att lära dig lite knep och få en känsla för det hela. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan rekomendera boken "Metric pattern cutting for women's wear", handlar om hur man konstruerar mönster.
Blev inspirerad att köpa den efter att ha läst om den här på sidan, är jättenöjd ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Bra bok
Lånade boken "Rita mönster - konstruktioner för damkläder" på bibloteket, tyckte den var mycket bra. Har bra beskrivningar av hur man gör grundmönster och ändringar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.