Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-08, 12:02   #1
Angela Angela är inte uppkopplad

Hur ritar man mönster?

Hej

Jag tänkte sy ett linne, men jag är osäker på hur jag lättast ritar ett mönster. kan man rita direkt på tyget och hur mäter man isåfall. Kommer ihåg på syslöjden i högstadiet då vi fick mönster på typ "bakplåtspapper" men vart kan man köpa sånt papper?
Sen undrar jag även hur man mäter, jag menar när man klipper ut tyget ska man då klippa lite utanför linjerna så man har lite yta att sy fel på, haha?

Tacksam för svar på mina konstiga frågor...
Angela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 12:32   #2
tesslin tesslin är inte uppkopplad

papper kan du köpa där du köper tyg, vissa bokhandlar kan ha också.
mönster brukar man ju få lägga till någon cm eller så i sömsmån, jag lägger alltid till lite extra för jag vet att jag aldrig klipper rakt osv
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 08:37   #3
klaas klaas är inte uppkopplad

hej
Om man skall göra det riktigt basic kan man ta nått plagg som man har (ej strechmatrial.Vänd plagget ut och in rita av det på vanligtpapper (ihoptejpade a4 papper.När man lägger papperet på tyget får man lägga till sömsmån runt om.enkelt som en plätt
klaas
p.s glöm ite att prova plagget som du skall ha som mall så att den passar!
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-12, 20:28   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Du kan alltid utgå ifrån en sorts mall när du gör kläder. För det första kanske du har en sådan där bild på en kvinna där man har tecknat var de vanligaste måtten ska tas för de flesta klädesplagg. För det andra ritar man upp ett lodrätt streck (representerar dig uppifrån och ned) på ett stoooort papper. Ett vågrätt streck som korsar detta streck visar axelmåtten, ett annat som sitter lägre ner representerar midjan, ett tredje stussen et c.

Jag använde den där streckmetoden när jag sydde en qipao till mig själv, och det gick ganska bra, eftersom jag hade hjälp av minibilder. Men det är ingen pålitlig metod, utan det krävs att ha tungan rätt i munnen och inte slarva med måtten (ett förslag är att göra en lista så man slipper mäta om).

På tal om mönsterpapper, är det möjligtvis någon som vet var man kan hitta 150 cm brett mönsterpapper? Mitt är bara 60 cm och det är lite påfrestande när man måste skarva och syssla :s

MVH
Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-14, 11:05   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Mönsterpapper

Stoff och Stil har mönstermellanlägg som är 150 cm brett. Finns på sidan 117 i huvudkatalogen minimumköp 2 meter, varunr 9335 och kostar 7:-/meter.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-14, 13:03   #6
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad

Hej!

Om Du använder mycket mönsterpapper kan Du köpa stora rullar som väger ca 6 kilo och är 150 cm breda hos färgaffärer som säljer färger till billackerare. Om Du sedan tycker att 150 cm är för brett kan Du såga av rullen på mitter och dela med Dig till en sykompis. Då får Ni var sin rulle på 75cm som räcker i flera år.Jag har sytt i säkert 25 år och bara gjort slut på ungefär 1 hel sådan rulle.

Om Du bor i närheten av Uddevalla kan Du köpa detta papper hos Färg AB Gamol.

Lycka till
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.