Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-14, 18:52   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Konturer

JAg har 2 jätte fina broderier men konturerna stämmer inte. Jag har ju inte lärt mig stygnsätta ännu men kan jag själv gå in i Embird o få rätt på dom?? Vad ska jag tänka på??? Vill ju så gärna ha just dom broderierna..
Visar en bild på den ena så kanske ni förstår vad jag menar.
Alla förslag emottages tacksamt.

/Lena
Bifogade bilder

stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 19:19   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Det ser ut som ett automatiskt stygnsatt broderi och är det så att konturen hamnar utanför fyllet? Ganska vanligt, tyvärr. Inte sådär superenkelt att fixa, beroende på hur det är gjort, men det ser ut som en satinkontur, är det så? Du kan isolera den svarta färgen i Embird och fixa och trixa med den, men är det som jag misstänker en satinkontur är det väldigt många stygnpunkter och blir väldigt mycket jobb. Man kan i och för sig testa att bara isolera den och minska storleken något. Det är också väldigt viktigt med stabiliseringen för att öka chansen att konturen hamnar där den ska.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 19:25   #3

Tack för svaret.
Det verkar som konturerna inne i figuren inte når från "kant" till kant. Sen är det bara på ena sidan som konturerna ligger utanför..
JAg har totalyStable så flyttar sig gör det inte denna gången.
Ska ta in den i Embird nu o se om jag kan göra något....

TACK
Gammal 2009-02-14, 19:40   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Du kan prova att öppna stygnfilen från Editor, i Redigera, och redigera stygnfil i Studio
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 20:18   #5

hmmm jag går in i embird o väljer editor men var hittar jag redigera o studio.
Jag har köpt Digitizingtools.
Hoppas att jag hittar rätt. På det andra broderiet verkar det bara vara en kontur alltså den går inte tillbaka.
Gammal 2009-02-14, 20:25   #6

Du har ju Arkiv, Bild och Redigera-knapparna längst upp till vänster.
Klicka på redigera så får Du upp en lång meny, näst längst ner står det: Redigera stygnfil i Studio. klicka på den, öpnnas broderiet i Studio, där kan Du se om du kan flytta på konruterna.

Jag har gjort så med något broderi och det har fungerat.
Gammal 2009-02-14, 20:49   #7

Tack snälla Aina.
Nu hittade jag det..
Jag vet att när man själv lägger konturer så ska man "köra" dom baklänges också. (hoppas du förstår) Finns det nånstans i detta så man kan göra. För på vissa ställen är det bara en enkel raksöm som kontur.

TACK för hjälpen
Gammal 2009-02-14, 20:52   #8

Har du Studiodelen? Annars menade jag att du kan göra det i vanliga Editor. Klicka på konturfärgen i högerpanelen och välj "Hide all colkor except this one" (Eller vad det nu står i svenska om du har det "Göm alla fäger utom denna" kanske...). Då kan du sitta och trixa med konturen. Klippa bitar och flytta/ändra storlek eller joibba med stygnpunkter (troligen inte ett alternativ på denna brodyr).
Gammal 2009-02-14, 20:54   #9

Aha, ser att du skrev medans jag höll på att skriva. Har städat i garderoberna så jag har inte hängt med i tråden riktigt...
Gammal 2009-02-14, 21:02   #10

Att "redigera" ett broderi så här, då går det nog endast att flytta på konturerna.

När Du själv stygnsätter ett broderi, kan du använda "tripple stich" som kontur, den blir "kraftigare"
Då behöver Du inte "gå tillbaks", det är ytterst sällan jag går runt konturerna mer än en gång.
Det brukar räcka.
Gammal 2009-02-14, 22:15   #11

Kan undra om jag kan ta broderiet o själv gör konturerna?? Får prova imorgon när hjärnan är vaken. hoppas jag.

TACK för all hjälp.

Har hittat det ni berättade om men misstänker att det itne hjälper tyvärr.
Gammal 2009-02-15, 08:01   #12

Oh ja, visst kan du ganska enkelt ta bort befintlig kontur och lägga dit en egen! Hade du min pdf? Där beskrivs hur man tar bort en färg eller del av en färg i Editor. Men använder du "visa alla fäger utom denna" kommer du nog sjäv på hur du ska göra.
Gammal 2009-02-18, 00:14   #13

Hej hej igen.
Nu har jag nästan samma rpoblem igen. Det är så att mellan vissa färger i broderiet så är det lite mellanrum. Har en outline/kontur där men vill ändra den till sketch eller satinsöm? Jag är inne i Studio men kan inte hitta var jag ändrar till just dessa alternativ.... Det finns ju en massa under parametrar o sen finns ju User editor men jag hittar o förstår inte vad som finns o vad man gör därinne....

Känner mig hel dum som inte hittar o ändå är jag inne på hjälp o försöker hitta rätt.

JAg ska altså ta bort en kontur o ersätta den med antingen Sketch eller Satin.
Hur göra jag??
Går jag ut i editor så hittar jag bara att jag kan ändra det till hoppstygn/stopp/klipp.

Tänk vad roligt om man hade kunna förstå hur man får till alla olika stygnen o hur man ändrar befintliga stygntyper....

TACK för all hjälp hittils
Gammal 2009-02-18, 06:05   #14
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Nu har inte jag samma program som du, men när jag tittar på din lilla drakfröken skulle jag lösa problemet med att
utöka stepfälten istället. Så att de går ihop under utlinjerna, låta utlinjerna vara där dom är. För dom ser bra ut (fast dom nu är på fel ställe).
En annan sak är utlinjerna broderade först ?
Tycker det ser ut så på magen.
Är det så ska du ta dem sist./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 06:36   #15

Tack Bibbi för ditt svar.
Med stepfälten medar du då dom fyllda partierna?
Konturerna dom svart broderas sist.
Ska testa att sätta ihop dom stora fyllda fältern så att det inte är så stort mellanrum mellan dom o se hur det blir.

Är det fler som har ideer så hör gärna av er. Jag tycker ju att man borde kunna ändra konturerna till tex tripple run (eller vad det heter) eller till satinsöm. Ska bara komma på hur..

/Lena
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.