Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-05, 19:43   #1
jadler jadler är inte uppkopplad

Maskinbrodyr på markisväv, hur?

Jag är ny här, och har haft min Janome MC 11000 knappt en vecka. Idag tänkte jag brodera ganska stort på snyggt grå markisväv som jag skall sy en tygkasse av, men det känns som att det krånglade mer än det borde.

Första försöket, kassens blivande ena sida, gjorde jag med löst liggande mellanlägg under ramen (stick-vlies), Janomes röda nål (provade lite med jeans-nål utan större skillnad), R-A brodertråd och Brother undertråd. Andra sidan provade jag med påstrykbart mellanlägg, ganska tunt, som inte fastnade på den teflonbehandlade markisväven, men jag hade gjort den stor nog att spänna fast både väv och mellanlägg i ramen. Bägge sidorna broderades med största ramen jag har, ram SQ, 200 x 200 mm. Motiven hade jag själv skannat och fixat i Digitizer Pro.

Det som hände var att tråden gick av flera gånger, det verkade som att tråden liksom fastnade i sig själv, i tråd i underarbetet, och precisionen blev inte riktigt som jag hade hoppats heller. Dessutom bullade tyget upp sig lite inne i ramen båda gångerna, trots att det var helt spänt när jag började brodera, och det kan nog ha inverkat på precisionen.

Har ni några tips om hur jag borde gå tillväga för att få bästa resultat på ett så fast och styvt tyg som markisväv? Den röda nålen verkar klara av tyget bra, jag funderar på om jag kanske borde ha använt klistrat mellanlägg. Vad tror ni? Någon annan som har provat markisväv?

Förresten, ett tidigare problem, bland det första jag broderade var en liten ödla/kameleont som jag gjorde med Gütermann grönmetallic-tråd på bomullstyg med klistrat mellanlägg. Där gick tråden av mest hela tiden, och det kändes som att det blev klistrigt på nålen. Jag har senare kunnat använda klistrat mellanlägg utan problem, men jag har inte provat metall-tråden igen. Är det ett känt problem att få metalltråd att fungera med klistrat mellanlägg?
jadler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 20:14   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Jag har broderat en del på markisväv utan problem. I regel har jag haft den spänd i ramen tillsammans med ett vanligt rivbart underlägg, men vid enstaka tillfällen har jag gjort som med handdukar (rivbart underlägg spänt i ramen, klisterspray på och så tyget uppe på det). Jag tror inte på att spänna bara tyget och ha löst underlägg. Inte med den markisväv jag har haft i alla fall. Den har gett med sig för mycket, och det har krävts stabilisering i ramen. Jag har oftast använt mina vanliga Schmetz Embroidery 75-nålar. Mest för att jag slarvat med att byta. Har jag bytt har det varit till 90-nål.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 20:41   #3
HAGABRODYREN HAGABRODYREN är inte uppkopplad

Kanske det går bättre om du gör en fixram först.
Nu vet inte jag hur Janome funkar men på min maskin har jag en knapp som heter fix.
HAGABRODYREN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-05, 23:45   #4
jadler jadler är inte uppkopplad

OK, så det kan sitta bättre om man fäster mellanlägget också i ramen? På förpackningen med broderimellanlägg ("stickvlies" jag köpte stod att man itne behövde fästa just det mellanlägget, och det har gått bra till andra saker.

Jag har funderat på om jag i Designer Pro borde göra några justeringar för tygets grad av töjbarhet, men jag har inte hunnit läsa på om det än.

"Fixram"? Sökte i forumet och såg att det verkar handla om att stabilisera tyget inne i ramen med en (gärna gles) raksöm längs ramens innerkant, delvis (eller bara?) för att se till att mellanlägg och tyg hänger ihop. Det säger sig självt att det skall vara det första maskinen broderar.

Ett problem jag fick med den blivande kassen (jag har inte hunnit göra den klart än) var på den andra sidan jag broderade, där undertråden tog slut halvvägs genom ett större parti, så jag fick ta ut ramen för att komma åt undertrådsspolen, spola ny brodyrundertråd, trä, sätta tillbaka ramen och fortsätta. Det blev ett litet hack på 1-2 mm i den vänstra konturen, alldeles intill ett område där tyget "bubblat sig" tidigare. Jag är faktiskt lite imponerad av precisionen, att det ändå blir så bra trots att jag tog bort ramen och satte tillbaka den.

/Johan
jadler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-06, 07:36   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Det engelska ordet för underlägg är "stabilizer" och det säger precis vad det har för uppgift. Är det inte fastspänt tillåts ju tyget att röra sig (töjas/dras ihop) i alla fall. Däremot behöver inte tyget vara fastspänt om det kan fixeras vid underlägget på annat vis. Om tyget har en tendens att glida i ramen kan det vara bättre att inte spänna det. Man kan också lägga lite så'n där tunn skumgummi man kan ha under diskstället vid ramen för att hindra glidning, men är tyget tjockt kan det vara svårt att få med allt som man vill spänna in, beroende på hur stabila ramar man har.

Tar man ur ramen ur maskinen ska inte precisionen påverkas alls. När den sätts tillbaka hamnar den ju i samma position som förut. Det ska alltså bli precis lika bra som om den suttit fast hela tiden. Självklart finns ju risken att man rubbar det man har i ramen när man håller på med den, men annars ska det vara helt "ofarligt" att ta loss ramen.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.