Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-13, 02:28   #1
Maktgalena Maktgalena är inte uppkopplad

Köpa maskin eller inte?

Hej alla brodyrgudinnor!

Jag har länge funderat på att skaffa en brodyrmaskin eftersom jag är för lat för att brodera för hand. Vad som gör att jag drar mig är att jag är så himla rädd för vad de kostar. Jag jobbar mycket och har inte all den tid jag vill ha att sy och är rädd att maskinen skulle bli stående.

Jag vet att billigt inte går ihop med brodyrmaskiner (fast det är väl alltid så, oavsett sak, att man får vad man betalar för?) men jag vet inte ens vad normalpris är för en hobbymaskin.

Jag har läst litegrann och kommit fram till att det vore bra att ha en maskin som klarar riktigt stora brodyr. Min tanke är att brodera hela ryggar på klädesplagg (tredelade mönster) och eventuellt ännu större.
Går det med några hemmamaskiner alls? Eller borde man göra applikationer och brodera fast dessa?

Stora bågar är vad jag förstår dyra och svåra att få tag på till alla modeller, samt att ju större båge man har desto mer instabil är den när man syr, så att den gärna hoppar och mönstret kan bli snett. Stämmer det?

Grejen som man sätter fast bågen i bör väl vara i metall och inte plast, eftersom plast ger med sig efter ett tag. Finns det några billigare modeller som har det?

Jag hade tänkt att göra mina broderier själv. Vad bör jag tänka på då?

Hoppas ni har några riktigt bra tips och råd att komma med. Ni får jättegärna ge tips på modeller ni tror skulle passa mitt användningsområde. Gärna någon som är specifikt för det jag söker men också något som kompromissar med plånbocken.

Tack på förhand!
Maktgalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 02:58   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag vet inte om metallbåge? Jag tror jag inte har sett metallbåge.. Och metall har också sin nackdel, de bänds ju "lätt"?

På den professionella maskin jag sett (det var kul att se!) så var det plast också. Bågarna är ju lätt att köpa nya om det går sönder. Inte för att jag har läst om någon som gått sönder?

Ja, stora ytor... Då är det till dyrare maskiner, tyvärr...

Jag har en halvbillig maskin (Brother Innovis 1200) som klarar 130x180 mm och har 130x300 mm båge som man kan sätta i 3 positioner. Så syr den på 3 ställen, och om man klyver upp en stor brodyr så kan man sy i omgångar. Det är ju en fördel för när man flyttar på tyg så är det jättesvårt att få det precis på samma plats. När man bara flyttar på bågen så är det mindre risk för fel.

Det finns fler maskiner som klarar sådant här med ännu större bågar.

Nackdelen (i mina ögon) med stora bågar är att tyget kan dras ihop mer. (och motivet sys på fel plats allt eftersom man syr) Men mängder av stabilisator, så..

Jag är tyvärr mer "påläst" om de billigare maskinerna med små bågar så jag vet inte hur stora bågar hemmamaskiner klarar.

Pfaffs nya dyraste maskin sägs vara den med störst yta? Creative Vision.. Ytan ser ganska stor ut och en kvinna har en blus med broderad rygg där. Ah, ser nu att det är 360x350 mm. Inte så jättestor, menmen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 08:00   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

instabila

bågar fick jag nog av med husqvarna
det var nog en av de stora anldeningarna till att jag valde en nytt märke..

jag har en JANOME MC11000, den största mågen är 200x280, den täcker tyggen bra, den jobbar annorlunda mot tex husqvarnas hoppande vilket även det ökar precitionen. den bågen är styv, jag har ännu inte misslyckats med mina jätte brodyrer i denna båge, o jag har en förkärlek till stora maffiga brodyrer, samt att jag gör mycket ryggtavlor, med typ celtiska knutar eller stall ditten o datten med en häst i samma.

Janomen är faktiskt en av de billigare maskinerna men enligt min mening ööverlägset bättre, inte bara pga ramarna utan, att kunna hantera själva broderandet..

det är cisserligen bara en hobby maskin, men den harännu inte gjort mej besviken, mitt största problem var att den inte ville ha mina svindyra bobbins, utan marknadens billigaste, då går den bäst, lyxproblem.

en av de bästaste med janome är att man faktiskt kan klara sig utan att ha ett data program i början, för här behövs inga dyra special usb, eller boxar, går bra med claes ohlsson, och du kan föra över direkt från utforskaren i datorn om du så vill till usb och sedan fixa med brodyret direkt i symaskinen.texta o fixa o dona byta färger o en massa annat, sedan när behoven ökar kan du köpa tillprogrammet, viklet gör att man även där får ner kostnaden gentemot många konkurenter

ta du o ranta in i en janome butik, du blir fast !!mums sickem maskin, nu kommer ju symässan snart och då kanske du kan göra dek ett klipp. du gör ju mycket snygga kläder innan, tänk dej dessa med ännu mer av din prägel wow

Ser fram emot dina alster!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 08:07   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Hmm, om husqvarna inte är så bra med stora bågar kanske man ska undvika pfaff. Det är i princip samma folk som designar o tillverkar båda maskinerna nu för tiden. (vet jag efter att vara med på en pfaff-lista med insiderinfo... de gamla pfaff-anställda fick kicken o fabriken i tyskland lades ner när husqvarna köpte pfaff) Pfaff 7570 var den sista maskinen som gjordes av de ursprungliga.

Roligt att Janome fungerar bra för dig, Pulvertrollet. Jag tänkte köpa Janome 350E men jag ville ha en kombinationsmaskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 08:45   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Pfaffs bågar ser inte alls ut som Husqvarnas enligt vad jag kan se på hemsidan. Om de är stabilare eller inte vet jag inte. Jag gillade bågarna som jag hade till min Singer bäst faktiskt. Det var en riktigt billig maskin som alla (som inte provat den) var snabba att döma ut, men den var faktiskt riktigt bra! (men amerikanerna vet att ge valuta för pengarna) Däremot går det utmärkt att spänna upp stora broderier även i Pfaffs bågar men man får vara lite nogrannare och om man har tyg med lite stretch i så bör man alltid ha solvy ovanpå för att kontuerer o dyl skall hamna rätt.

Jag har en Pfaff Creative 2134 som jag gav 17.500 för (inklusive smart card station). Jag köpte från Danmark. Den broderar 225x250 som störst (megabågen som splittar i två delar), eller "ändlöst" med endlessbågen.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.