![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Minskad axelbredd
Min fråga gäller inte mönsterkonstruktion på dator, men jag tycker frågan passar här iallafall.
Jag behöver korta av axelbredden på mina mönster med 2-3 cm, behöver jag då ändra även ärmen på nåt vis? Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja, troligt är att ärmhålet blir något större, för att slippa puffärm bör du öka ärmenkullen mått lika mycket. Men är det inte så att om du behöver minska axelbredden behöver du även minska vidden, dvs sy in även sidsömmen?? Gör så att du mäter ärmhålet och ärmkullen både före minskning av axelbredd och efter, ärmkullen bör vara lika mycket större i båda fallen. Ärmkullen kan ökas genom att du ökar i sidorna på ärmen och att du klipper isär mönstret längs mittlinjen och särar upptill för att sedan låta delarna gå ihop mot nederkanten.
Har du tur gör din ändring av axelbredden så lite att du inte behöver göra nåt alls!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Jag har ett trick som jag lärt mig av boken "Fast fit" av Sandra Betzina: Rita en kopia av ditt armhålsmönster (armhål + lite av axeln +lite av sidsömen. Lägg kopian över ditt mönster men förskjut det lite snett så att axelsömen blir den bredd du önskar. Underdelen av ärmhålet kommer att förskjutas uppåt. Du får då tejpa på lite papper i nedredelen på armhålet som kommer att bli lite högre. Rita av den nya linjen och klipp till den nya skärningen på mönstret. Fördelen är att du inte behöver ändra något på din ärm. Axeln blir smalare men ärmhålet ser exakt likadant ut. Låter det här begripligt? Lycka till/ Maj |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har ju den boken! Att jag inte tittat i den?!?!
Tack för era förslag. Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.