Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-31, 18:46   #1
johnnyw johnnyw är inte uppkopplad

Sy dynor till båten - Önskar hjälp

Hej, jag har som uppgift till mig själv att sy nya dynor till båten.
Jag undrar om det finns någon kortare "syskola" och vad man ska tänka på?
Någon som vet vart man kan köpa passpoal band (tror det heter så) i galon?

MVH J
johnnyw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-31, 20:03   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Vissa symaskinsaffärer har också sykurser när man köper maskin. Jag kan tyvärr inte tipsa, eftersom jag inte har koll på sådant.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-31, 20:09   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

Vet inte riktigt vad du menar med syskola? Grundläggande sykurser brukar ibland hållas på typ Abf och liknande. Sök på nätet.

Kan du inte använda de gamla dynorna (om det finns några?)som mall? sprätta isär och använd som mönsterbitar.Då får du med sömsmån och allt, och kan kolla lite hur de sytt ihop dynorna.

Passpoal i galon har jag aldrig sett, men passpoal kan man göra själv, har jag för mig, är inte heller helt säker på vad det är: om det är som ett band med ett snöre inuti så ska man kunna göra det själv.

Ska du sy dynorna i vanligt tyg och tänkt dig att kunna ta av tyget för t.ex. tvätt så tänk på att tvätta tyget innan du syr av det så det inte krymper sedan och blir för litet för dynorna...

Om du ska sy dynorna i galon eller likn. så är ju inte det ett problem.

Personligen skulle jag nog sy dynorna i vanligt tyg utom under där jag skulle ha något galontyg för att de inte ska glida omkring så lätt...
Det är sällan speciellt skönt att sitta en stund på plast...känns alltid fuktigt efter ett tag och särskilt om det är varmt...

"vår" nya båt har tyg och galontygsdynor som jag beskrev ovan. Mycket bättre än den gamla båtens galondynor...Galondynor kan man ju ha om man ska ha dem "ute" på båten...

Vet inte om du blev klokare..men lycka till med dynorna.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-31, 20:45   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

När jag syr fodral till båtdynor, lägger jag dynan på tyget och ritar runt, strax under dynan.

Är det dynor till t ex ruffen måste Du tänka på att dynorna är "fasade" efter båtskrovet, undersidan på dynan är mindre än ovansidan!
Jag klipper en "rimpa" som kant runt om. Man kan ha blixtlås eller kardborrband att stänga dynan med.
Fod
Passpoalband är lätta att göra, en anoraks-snodd, sneslåband, vik ut hela sneslåbandet, lägg i snodden, och sy helst med en passpoalfot, så nära snodden som möjligt.
Det finns Teflonbehandlat möbeltyg, som är avtorkbart.
De dynor jag har klädd har haft samma tyg på både över och undersida. Med tyg under ligger de nog mer stilla än med galon!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 09:57   #5
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad

[QUOTE De dynor jag har klädd har haft samma tyg på både över och undersida. Med tyg under ligger de nog mer stilla än med galon! [/B][/QUOTE]

Beror ju självklart på vad det är för material dynorna ligger på....
Plast har ju t.ex. en förmåga att "suga" tag i plast, medans t.ex. tyg glider mera då...Men som sagt, det beror ju på vad det är för material på båten där dynorna ska vara.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 11:58   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Dynor vet jag inget om, men när pappa hade sytt nya gardiner till båten och satte upp dem så upptäckte vi att fönstren var högre i aktern ...

Och då tänkte jag att kanske är inte dynorna bara olika "längd x bredd" på ovan- och undersidan. De är kanske olika breda i för- och akterända också ...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.