Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-29, 16:07   #1
broderiks broderiks är inte uppkopplad

Stygnsätta efter scannad bild....

När jag skannar in en bild som jag skall stygnsätta så får jag inte ihop det.Då linjerna blir liksom "kantiga" inga raka linjer! Har köpt 4D Husqvarna men vet inte riktigt var jag gör det.finns ett program med där som heter 4D Picturestitch där kan man "göra rent"bilden och det har jag gjort.Vissa enkla motiv express fyller jag och det funkar när jag ritar i Paint men inte när jag skannar in en bild.
Finns det någon på sysidan som kan hjälpa mig!!!!!
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 16:09   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Låter som om du har för låg upplösning när du scannar in bilden. Blir bilden liksom pixlig i alla kanter?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 16:13   #3

Ja när man zommar in den så ser den fyrkantig ut lite ojämt svårt att förklara men jag tror du har rätt i din förklaring
Gammal 2007-08-29, 16:16   #4

Mmm då är det nog så, du får kolla inställningarna i programmet till scannern. Någonstans runt 150 dpi brukar bli bra, kanske mindre funkar också, du får testa.
Gammal 2007-08-29, 16:20   #5

Jag skall kolla detta, tack snälla har suttit med detta hela dagen och höll på att bli knäpp
Gammal 2007-08-29, 16:33   #6

Var inne o kollade i produktbeskrivningen på min scanner som heter Epson Stylus Photo rx500 då stod det:skanningupplösning 2400 dpi(huvud) 4800 dpi (sub) såg ingenstans på inställningar där jag kunde ändra.Får leta vidare på skrivaren; man är ju inte så teknisk av sig när det gäller sånt här
Gammal 2007-08-29, 16:43   #7

Fast då borde du ju ha en super upplösning...

Det är inte så att du minskar ner bilden och då förlorar i upplösning.
Gammal 2007-08-29, 17:19   #8

Jag var inne o försökte ändra upplösningen men det gick inte har bytt färgmatchning på min skrivare.Det är överkurs för mig men en kompis som är en riktig hejare på sånt tyckte jag skulle försöka med det.
Nej jag har inte minskat ner bilden,då jag kan skanna en bild direkt till 4D fast när du säger det så blir bilden väldigt liten när jag scannar den så jag får ofta markera det som jag skall stygnsätta och förstora kan det ha någon påverkan tro???
Just nu längtar jag efter mitt gamla 3D....
Gammal 2007-08-29, 17:55   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Picture stitch är ett annat stygnprogram där du stygnsätter bilder, om jag inte är helt ute och cyklar. Skall du redigera bilden är det bäst i ett riktigt bildprogram.

När du skannar markerar du då enbart det som skall stygnsättas? Annars får du med hela skannerytan. Då måste du förstora bilden i 4D och den blir då pixlig.

Monica
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 18:12   #10

jaha hur menar du att förstora upp den i 4D??
Detta programmet är nog för svårt för mig, är säkert toppen när man kan allt, nu tycker jag det bara är en djungel....
Gammal 2007-08-29, 18:43   #11
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad

Nu har jag bara det gamla Vip Digitizing så det kanske inte fungerar på samma sätt men ändå:

När bilden är skannad eller på annat sätt hämtad in i programmet så är du troligen i ett fönster för bildhantering, (Picture). Finns det verktyg som penna, suddegummi, pimpett, mm? I så fall har du säkert också en som heter Box select, streckad rektangulär box. Välj den och drag en ram runt bilden. För att ändra storlek så drar du nu i ett av hörnen. Håll nere Ctrl-tangenten samtidigt så behåller du proportionerna.

Jag famlar lite i blindo här eftersom jag inte alls sett hur 4D ser ut, ännu mindre fungerar.

Jag ser att det är just detta du har gjort. Din hejare till kompis borde ju kunna komma och hjälpa dig! Att förstå sig på bilder är inte det lättaste. Du måste kunna markera enbart det du vill skanna och om det behövs bestämma dpi. Om du av någon orsak inte kan markera då du skannar från 4D kan du testa att öppna skannern själv och spara bilden i datorn och sedan öppna bilden i 4D. Datorer har egna ideer ibland på hur saker och ting skall vara så man måste testa olika sätt.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-29, 19:04   #12

Tack snälla Monica! Jag skall pröva detta o se om det fungerar.Detta program 4D är säkert super när man väl kan det, så är det med allt.
Otroligt tacksam för alla snabba svar,det finns många proffs på sysidan!!!!!
Gammal 2007-08-29, 19:35   #13

Vet du Monica du är en pärla!!!! Det fungerade när jag markerade vad jag skulle skanna,sparade den på datan sen plockade jag upp den i 4D expresstygnsatte och det tog 2sek sen var det klart helt otroligt fint.Även de små detaljerna kom med.Nu börjar jag o 4D bli kompisar igen.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.