![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Jag blir tokig...
Hej alla kunniga...
Nu när jag äntligen (tack vare sysidans medlemmar) har lärt mig stygnsätta med satinsöm och ska försöka brodera på t-shirt, så drar tyget sig förstås. Var nere i Tyskland för ett par månader sedan och snubblade in i en symaskinsaffär, där fanns det en trevlig tysk tjej som berättade att om man skulle brodera på t-shirt så skulle man ha ett speciellt klippbart mellanlägg spänt i bågen och sen spraylimma fast tyget innan man broderar. Provade detta nu idag med mitt fina satinsömsbroderi, men nu drar ju tyget sig intill sömmarna, ska det vara så? På köpta t-shirts med broderier så sitter de ju så fint att man knappt behöver stryka när det är tvättat. Ska man ha nåt annat mellanlägg, eller vad är hemligheten??? MVH Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Finns flera sätt att försöka med.....man kan lägga alginat på rätsidan fastspänt i bågen, då töjer inte tyget sig på samma sätt.
Ett annat sätt är att tråckla med raksöm några ggr över ytan där broderiet ska vara. Finns fler sätt, men dessa brukar fungera för mig! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vad är alginat??
MVH Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ursäkta!
Tänker mig inte för ibland!! Det är fackutrycket för vattenlösligt mellanlägg! Det är gjort av alger, så namnet kommer därifrån. /Madelene |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jaha, då förstår jag, blir boderierna på t-shirt bättre med vattenlösligt mellanlägg på ovansidan än utan??
Jag använder annars det bara på fleece, och på filtar. ska prova imorgon.. Tack för hjälpen Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Mellanlägget håller ihop tyget under brodering. Det är inte alltid det fungerar, men kan vara värt att prova.
Du kan även använda mellanlägget som du stryker bort, det är stadigare. Men var då uppmärksam på att tyget klarar värmen från stykjärnet. Lycka till! /M |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag broderar mycket på t shirts
jag har altidklister papper i bågen, då drar det sig lixom inte,sdan har jag ofta solvy över, men är det många stygn vilket det ofta är i mina alster, så lägger jag ofta en bit stabilisering löst under bågen, dåbrukar oftast konurer mm sätta sig på plats..
Trolleritroll |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej Trollet.
Vad är klisterpapper? Är det sådant klippbart mellanlägg som man sprayar med lim och fäster t-shirten på? Så, har jag förstått rätt, så spänner jag fast mellanlägget i bågen, sprayar fast t-shirten på den, lägger vattenlöslig solvy ovanpå och sedan rivbart mellanlägg inunder alltihopa, och sen broderar jag. ![]() Ska prova idag. MVH Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
sök
på filmopast så finns det massor av det ämnet, filmoplast gurun heter Bibbi, jag använder dock ett mer starkare klistrigare papper från inspira men principen är det samma
tack vare detta papper kan jag ha tyg i ramarna själv utan att be om hjälp gudomligt!!! vinkevink Annie |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Får väl åka till affären idag...
Tack för all hjälp. Provar brodera senare, fick annat för mig idag (sol mm) Lägger in en bild på nästa broderade t-shirt senare.. Tacktack Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Nej. Du sprayar inte på kister pappret, den sätter du fast på baksidan av bågen (du tar bort skyddspappret och fäster fast klister mellanlägget direkt på baksidan av bågen) nu ska du ha ett klippbart underst, det är skönade mot huden än den rivbara. nu på med t-shirt. tryck till ordentligt (t-skirten ska inte spännas fast utan du trycker och slätar ut) vill du kan du nu även lägga på den tunna vatten lösliga, det beror ju som trollet sa om det är många stygn. Har man spray- lim då fäster man den klippbara i bågen, spraya, på med t-skirten, ev. vattenlösligt. Krångligt, ja det är en hel del att tänka på, särskilt det att bara det man vill blir broderd och inte en bit av ärmen eller rent av hela bakstycket sitter snällt ihop med den snygga framsidan,Haa Haa hii läste den om bak stycket någonstans. Skrattar åt förvåningen : men hur ska jag nu komma i den: Lycka till.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack snälla för hjälpen, alla tips låter jättebra.
Ska prova detta senare, har alldeles för en stund sedan kommit hem från en veckas husvagnssemester (utan dator?!!). Massor med tvätt och andra nödvändiga saker att göra innan jag kan sätta mig vid maskinen (snyft) Tack tack Anki |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:48.