![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Filformat och placering i båge
Vilka filformat innehåller INTE information om brodyrens placering i bågen? Jag gissar att det bör finnas någon med tanke på att det finns filformat som t ex inte innehåller färginformation.
Finns det någon sida på nätet som förklarar vilken typ av info och vilka funktioner som kan ingå i de olika filformaten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tror inte alls att placeringen finns i filen utan det mesta är centrerat man kan i vissa program spara filen ihop med en viss båge.
och då går det inte att spara med för liten båge. om du laddar en fil i maskinen har du väl ett viss val av bågar så länge den inte är för liten. om du vill kunna sätta ut ett eller flera motiv på olika ställen i en båge så måste du kunna flytta och dra dom dit antingen i maskinen eller i ett broderiprogram och sedan spara dom där. Det är lite svårt att förklara. motivret är sparat någonstans på en yta i hörnet eller centrerat. du kan dra och flytta och kopiera men bygger då ett nytt mönster. annars kan du göra omhoopningar manuellt och brodera motivet om igen.och på så sätt brodera ut dom. Detta är mina tankar jag kan ha fel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det finns någon form av placering vs origo i filen i t ex .HUS - det är det jag menar. Vilken båge man använt (om man har den typen av program) det finns nog inte med i de filformat jag har undersökt. Öppnar man i olika program så placeras sedan broderiet på samma sätt vs centrumpunkten oavsett om det är mitt gamla singerprogram eller något program som inte har några bågar utan bara centrumpunkten.
Jag undrar om det finns en filtyp som alltid normaliserar alla koordinater så att centrum alltid hamnar mitt i broderiet oavsett hur jag stygnsätter. Jag vet hur jag centrerar ett broderi eller hur jag placerar flera broderier vs centrum så det är inte det jag frågar om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tror inte det finns något sådant, har inte sett det på mina 10 år i brodyrvärlden.
Mvh Martin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Visst finns det. Artista gör så. Under stygsättning flytats altlså mönstret runt så att det hela tiden är centrerat även om man bygger på åt en ahållaet.
Säkert andra också. I t.ex. Embird kan man välja om det ska vara centrerat i bågen eller inte. Det ligger alltså inte i formatet utan i programmet hur mönster sparas och vilken infomation som följer med.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ah, tack. Det visst jag inte - skall genast kolla om den funktionen finns i mitt program också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Är det så du menar?
I Janomes Digiteizer pro kan du välja att centrera eller inte när du stygnsätter så det fungerar priis som programmet ovan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Egentligen hade jag velat ha en filtyp där alla stygnen är normaliserade men automatisk centrering kan fungera som ett andra alternativ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:04.