Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-22, 14:01   #1
miles miles är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 4
Konstruktion i Project Runway

Hej Hej!
Har just gått på jullov och har för en gångs skull haft tid att kolla på Project Runway.
Undrar nu om någon vet vad det är för teknik dom använder sig av när dom sätter upp "banden"/"tejpen" på provdockorna. Det verkar nästan som att dom skapar mönsterbitarna med den påklistrade tejpen som mall? Är det någon som vet?!
Tack på förhand och god jul
auf wiedersehen
miles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 18:34   #2
ebenholtz ebenholtz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 4
Jag är inte säker på om jag vet exakt men jag skulle kunna tänka mig att dom med hjälp av tejpen har mätt ut var midja, byst och liknande sitter förhållande vis till varandra och sen gör dom grundmönster där efter och sen justerar på modellerna...det är lättare att mäta på en docka om delarna är markerade. Men det är inget jag tagit reda på.. bara antar...dom sätter väl dessutom både lodräta och vågräta tejpar..? dom som går uppifrån och ner längs figuren är väl betydande för passform, liv- och ryggläng... jag kan ha fel...
ebenholtz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 15:12   #3
snutte86 snutte86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 18
Nu har det iofs gått ett tag sedan ditt inlägg, men snubblade precis över det. Är det banden som går lodrät och vågrätt på dockan du är ute efter är dessa satta på bystvidden, midjan, höftvidden, stussvidden, halsvidden, axelbredden samt MF, MB och i sidan på dockan. Jag hoppas att jag fick med alla nu. De sitter där för att du ska kunna se samtliga och veta vad du ska rätta dig efter när du draperar på docka och senare gör mönster.
snutte86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons