![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
BrushOut garnbroderi
Hej!
Har nu gjort ett första test med Janomes BrushOut, dvs broderi med garn som löper med tråden. Efteråt kan man "borsta", dvs rugga upp garnet (om man vill) så att det blir ludet. Finns några fler aktiva här på sysidan som använder denna teknik? Funderar på att göra egna stygnsättningar för detta. Denna nalle ingick dock bland stygnsättningarna jag köpte (en CD med 100 garnbroderier). Jag valde tyvärr ett lite för tunnt garn till de ljusa partierna. Senast redigerad av gunnsan den 2007-01-27 klockan 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Trär du garn i maskinen eller hur fungerar det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej!
Man har en särskild pressarfot samt en speciell nålskruv på vilken man fäster en plastdetalj med två konformade rör (en för tunnt garn och en för normalt till tjockare garn). Konen har en springa så att det går lätt att föra in garnet där. Sedan sätter man pinnen för stående strådrullar och låter garnänden löpa runt denna (på ovansidan av maskinen). Maskinen träs med vanlig brodyrtråd (i samma färg som garnet) eller genomskinlig nylontråd (så behöver man inte byta tråd vid garnbytet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Va kul det ser ut.Ser med spänning fram mot fler bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Va kul, har aldrig sett denna typ av broderi. hoppas vi får se mera av dina bilder
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har sett namnet brush out men aldrig hur det går till. Vad spännande..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har du glesa stygn som fäster ulltråden eller vilka stygn används.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej!
Ja, det är en tät raksöm (1 mm stygnlängd) som löper fram och tillbaka i ett galler med ca 2 mm mellanrum. Det kan även vara cirkel-, halvcirkelformat eller solfjäderformat, beroende på stygnsättningen. Ska man stygnsätta själv och vet att garnet är av en tunnare sort, så kan man nog lägga lite tätare ränder. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack så mycket för att du berättar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Hittade den här finurliga stygnsättningen, som jag bara var tvungen att testa. Den innefattar en vadderad, quiltad applikation (med satin-tyg av något slag), och så garnbroderiet som blir till en fluffig pläd. Snacka om 3D-broderi
![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Men vad häftigt. Ja det blev ju verligen liv i den
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Fick ett garn av min mamma, som heter "Teddy" (garnet alltså
![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.