![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Att lova för mycket...
Jag älskar att sy, jag gör det varje dag. Problemet nu är att jag hela tiden lovar andra att jag skall sy saker till dem. De blir så glada och det är ju roligt. Det rör sig om småsaker, en väska här, en necessär där. Men många bäckar små... Det krävs inte ens att folk frågar mig (även om det händer) utan helt plötsligt kan jag t.ex. höra mig själv lova min kusin att hans lille son skall få ett lapptäcke till barnvagnen.
Nu är jag i den situationen att jag måste beta av en himla massa grejer innan jag med gott samvete kan sy nånting bara för att det är roligt. Finns det nån annan med liknande problem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Håller med dig på den punkten helt klart. Det blir speciellt jobbigt när man(jag) börjar på nya saker utan att helt göra klart det jag tidigare påbörjat. Men nu har jag börjat vara diplomatisk mot folk och sagt jag knappt har tid eller så byter jag samtalsämne ganska kvickt.
Mycket bra skrivet Gunilla! Senast redigerad av Robbin____ den 2006-08-17 klockan 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej,
jag känner igen den här situationen. Den förste jag sa nej till det var min man som aldrig fick sina jeans upplagda eller skjortor lagade etc. jag kunde hitta dom i skåpet en säsong senare och vi skratde gott båda två, för så är verkligheten. Nu vet han! Sen var det ju alla dom där släktbarnen som föddes och skulle döpas . Den förste fick ett doptäcke.Måste då den andre också få ett.eller??? Jag bestämde mig snabbt att inte tvinga mig själv att sy pliktskyldigast 'utan jag började göra skillnad' på barnen. Vilken hemsk tanke!! Till en familj blev det inte något täcke förrän tredje barnet döptes och då sydde jag ETT extra stort och fint som present till alla tre samtidigt. Följande läste jag på nätet en gång,använder det som svar nästan alltid. Likaväl som man inte skulle be Picasso måla plank, kan man inte be mig att laga eller fixa saker på beställning. Jag syr för att uttrycka min konstnärliga ådra inte för något annat. MVH Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, så är det bra att tänka. Och jag gör faktiskt lite som du Maya ("gör skillnad mellan barnen"): När jag lovat att sy ett barnvagnslapptäcke hann jag precis bita av mig tungan, så jag sa aldrig nåt om att storasyster också skulle få ett täcke till sin säng. Tur för mig!
Det där med att sy till andra har (minst) två sidor har jag märkt. Det positiva är att det är jättelätt att komma på nåt roligt och speciellt i present till alla möjliga (även folk i 60-årsåldern "som redan har allt"). Och det är inte ens dyrt, snarare kanonbilligt, och ändå uppskattat. Jag vet ALLTID att min present blir poppis. Det negativa är att eftersom det är så "lätt och billigt" är det lätt att hamna i fällan som jag beskrev tidigare. Det förväntas numera att jag tillverkar presenter själv. När min mammas man fyllde 60 fick han en massa whiskeyflaskor av alla andra men av mig fick han en grytvante. Även om en sån flaska kostar en jäkla massa pengar, så hade det varit skönt att "komma undan" med en sån i stället för att sitta hela kvällen innan och paniksy en vante. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Idéerna är alldeles för många!! Jag har ännu inte kommit till något stadium där folk förväntar sig att jag ska sy, men... Det finns så mycket jag vill sy, så nu har jag fått organisera det lite.. "Nej Jennie, sommarklänningen kan du sy till våren, den behöver du inte sy nu när hösten närmar sig.." osv.
Det blir mer stressigt än kul när man har för många projekt på g. Man ska helt enkelt lugna ner sig, chilla... Och sy precis det MAN SJÄLV vill för tillfället! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jo tack.. Ja syr mestadels på beställning, men även en hel del som jag skissar upp själv, just för att de e roligt!
Nu, imon, så ska jag ha en klädesshop på en trancefest i helgen.. Och jag ahr paniksytt nu under veckan, dels för att få ubndan beställningar och sen för att kunna utöka mitt lager som inte e så mycket jsut för att ja syr mest på beställning.. Sydde klart en tröja idag, skulle börjat på den andre, men hade verkligen ingen lust! Så nu ligger tyget okippt på soffan o väntar tills imon.. Då jag förövrigt ska ha tvättid samtidigt som ja ska föröka sy ännu en tröja.. Suck! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.