Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-10, 07:16   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Inreda systuga

Jag har kommit över en liten stuga som ska bli min systuga. Nu undrar jag om ni har några tips på vad jag ska tänka på att göra. Måste ju försöka få till det praktiskt och lättstädat
Något särskilt jag ska ta hänsyn till och fram för allt. Vad får jag inte glömma bort i ivern. Tacksam för alla tänkbara tips ni kommer med.
Ska bli så skönt att slippa ha allt här hemma, det tenderar ju att bli så rörigt när man håller på.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 07:36   #2
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Jag skulle satsa på att få upp allt från golvet om det är möjligt, då blir det mera lättstädat.

Hyllor på väggarna och bra arbetsbelysning skulle jag satsa på me' så man ser vad man gör!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 07:40   #3
barkle barkle är inte uppkopplad

Hej Tua
Misstaget jag gjorde att jag trodde det stora skrivbordet skulle bli bra som både symaskins- och tillklippningsbord. Det blev jättebökigt att inte ha ett extra tomt (hm) bord att klippa till på, skrivbordet tenderar att dra till sig allehanda prylar. Jag rekommenderar ett stort ritbord om du får plats. Massor av skåp att lägga alla tyger och saker i.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 07:50   #4

Hej hopp!
Det var just misstagen jag ville komma åt
Tillklippningsbord var det första jag skaffade mig. En rejäl skiva på över två meter som står på bockar. Dom är höjbara så man slipper stå som en metmask när man klipper. Hoppas även att förra ägaren lämnar de stora garderoberna med skjutdörrar. Helt perfekt förvaring på över tre meter och full takhöjd. Jisses vad jag kan samla på mig tyger i det skåpet
Kram från glad Tua
Gammal 2006-08-10, 09:37   #5
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad

Tänk på belysningen, den är viktig så att du kan sitta där åven när mörkret börjar falla på. Sen tycker jag man ska göra det hemtrevligt för sig så man trivs efter eget tycke och smak. Jag har en gammal bokhylla i min stuga som jag har tidningsamlare med alla mönstertidnigar,kataloger odyl i,där i lådorna har jag också småsaker som resårer, blixlås, knappar, mm,jag skulle vilja ha en liten tv med video iett där också så man slipper springa ut och in i huset, ett gammalt skåp fungerar som tygsamlare.Jag har en bäddsoffa som jag kan ligga(sitta i om jag får plats)och drömma om mina kommande projekt.Ett mindre köksbord med klaffar står maskinerna på, där kan jag sitta i timmar och bara vara.Så mitt "tips" till dig blir att du ska inreda så du trivs med att vara där ute och pyssla. Lycka till med din stuga, dom är guld värda många gånger.
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 10:07   #6

Har tänk inreda stugan så den även kan fungera som gäststuga. Det är ett litet timmerhus på 54 kvm och har ett sovrum + storstuga. Rummet ska min vävstol få och storstugan ska jag få med mina symaskiner. Alla 3
Samtidigt ska jag försöka få in gästsängar i form av bäddsoffa och bäddbara fotöljer.

Som tur är så skaffade jag ett sybord som går att fälla ihop till en byrå. Det blir mer som möblerat då när den ska fungera som gäststuga.

Belysningen är väl det största bekymret för det ska ju inte alltid vara jätteljust, man vill ju kunna mysa också. Har funderat på någon form av dimmer så man kan reglera belysningen...hmmm.

Nog är stugor guld värda massor med kilo om man räknar på guldpriset.
Gammal 2006-08-10, 10:19   #7
helen helen är inte uppkopplad

Glöm inte strykbrädan, den är bra att ha lätt tillgänglig. Nej ingen TV du ska väl umgås med familjen ibland, hellre då en dator med internet så du har koll på vad som händer på sy sidan, önskar dig många sköna och kreativa stunder i din stuga. Du kanske kan lägga upp en bild när du är hemmastadd. (det är ju din "systuga"
kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 14:08   #8
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad

Naturligtvis sa man umgås med familjen framför tvn, men som nybörjare på en D1 så finns det så mycket att lära och att då kunna se instuktionsvideon samtidigt som man försöker lära sig på symaskinen utan att behöva dra grejer fram och tillbak vore skönt men det vore inte fel med en dator heller, men man får vara nöjd med att man har en egen stuga iallafall.
Vad kul att du även får plats med en väv, det är min nästa plan att lära mig,,,om en så där 10 år,,,ungefär, när alla barnen har flyttat ut, roligt ser det ut att vara iallafall.
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 06:10   #9
Celos Celos är inte uppkopplad

Citat:
Belysningen är väl det största bekymret för det ska ju inte alltid vara jätteljust, man vill ju kunna mysa också. Har funderat på någon form av dimmer så man kan reglera belysningen...hmmm.
Halogenlampor med dimmer ger jättebra belysning. Tänk efter innan var du skall sätta belysningen. I taket gör inte så stor nytta för sömnaden.

Själv har jag en ordentlig skrivbordslampa med halogen bakom symaskinen för att få bästa ljuset när jag syr. Sen behöver du bra belysning över tillklippningsbordet och där kan kanske en hängande
halogen ramp vara något.

De avger lite värme men ljuset är så mycket bättre.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 07:30   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

I stället för tv kan man ju ha en radio/stereo så det inte blir helt tyst och ensamt..

Men om du ska ha stugan som gäststuga också kan kanske en tv vara bra till gästerna...

Senast redigerad av Linblomman den 2006-08-11 klockan 07:54.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 09:03   #11
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad

Måste säga att bra belysning är ju a och o när man syr så det har jag sett till att ha i min syhörna.Jag har sett till att jag har många olika lampor vilket gör det lättare om man vill ha "mysigt"Sen så har jag införskaffat mig en sopsäcks ställning som går att fälla ihop om man behöver göra rummet trevligare. Något jag har gjort själv är även en magnet pinne. En lite längre pinne med en magnet längst ner så man slipper böjja sig ner varje gång man har tappat nålar och sånt.
Lycka till och sätt gärna in en bild eller två sen när du är klar.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 09:04   #12
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad

glömde skriva en telefon kan vara bra att ha då man vill slippa springa ifrån om det ringer.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 06:30   #13

Blir lite nyfiken på den hopfällbara sopsäcksställningens användningsområde för att öka trevnaden?
Självklart kommer det bilder på systugan när den är klar. Får tillträde i slutet av månaden så då åker målarpenseln fram.

Har sån tur att det finns en braskamin som mysfaktor. Tänk när stormen rasar i smällkalla vintern och den står där och värmer och sprakar...hmmm. Kan det bli bättre
Gammal 2006-08-12, 11:38   #14
Celos Celos är inte uppkopplad

Citat:
Har sån tur att det finns en braskamin som mysfaktor. Tänk när stormen rasar i smällkalla vintern och den står där och värmer och sprakar...hmmm. Kan det bli bättre
Gud så avis jag blir
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.