![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Utbildning vid köp av begagnad symaskin privat
Jag har gått runt ett tag och funderat på att köpa en Husqvarna sy-brodyrmaskin.Jag har varit inne och tittat i en lokal Husqvarna butik och provat brodera och hade tänkt jag skulle köpa maskinen i butiken, jag skulle få utbildning på maskinen inga problem. Nu har jag fått chansen att köpa en begagnad Husqvarna sy o brodyrmaskin Designer som det var bra pris på och eftersom jag aldrig broderat tidigare var det mer lagom med pengar att lägga på en brodyrmaskin. Jag frågade då om jag kunde köpa en kurs i butiken då säljaren bor långt från mig och inte kan visa eller lära mig, Då blev de inte glada på mig utan sa att de kurserna har de väldigt sällan och de kostar 3.000:- och det vet man inte om de kommer att hålla någon kurs igen. Kurserna var för de som köper symaskin av dem.De var alltså inte intresserade av att utbilda mig på någon brodyrmaskin då jag inte skulle handla av dem.
Jag är lite ställd ska man inte kunna köpa en begagnad Husqvarna? eller handla på Internetbutiker finns det inte kurser att köpa? Hur tänker själva Husqvarna det är ju trots allt en som köpt deras märke men den personen kan inte sälja sin maskin för den som köper maskinen kan inte köpa någon utbildning av Husqvarna. Ju mer avancerade dessa maskiner blir ju mer behöver det ju finnas utbildning att köpa. Vet någon hur man gör eller om det finns någon som håller sådana här kurser i Göteborg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det Designer I du funderar på att köpa privat? Det finns ju flera olika Designermodeller.
Isåfall är det ju ganska naturligt att affären svarar som de gör, för den modellen tillverkas inte längre, då kan det inte vara så många som efterfrågar kurs på den. (maskinen är jättebra, jag har det själv!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bra val av dig, lagg inte for mycket pengar pa din forsta broderimaskin. Vad det galler utbildning av maskinen sa har du ju hela Sysidan till din hjalp och instruktionsboken till maskinen. Vad det galler kurserna som butikerna ger sa de kan man bada ha och va utan, skulle personligen aldrig ge 3000 for en sadan kurs. Dessa pengar kan du lagga pa andra roliga saker till maskinen.
Har du Skype sa kan jag forsoka vagleda dig dar igenom, med det jag kommer ihag fran det att jag hade Designer. A andra sidan sa har jag en Diamond nu och jag tror inte det skiljer sa mycket, samt att det finns ju flera duktiga sytjejer har bl a Syofta verkar var en som verkligen har koll pa laget, samt flera stycken andra. Dra dig inte for att kopa en maskin till bra pris pga trista forsaljare med ockerpriser pa kurser. Det ar lattare an du tror. Lycka till med ditt kop. Mvh Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kolla in youtube.com , där finns det massor av korta och bra filmer (ca max 10 min) som visar hur man gör.
Sök på din maskin hittar du säkert filmer som visar hur du syr. Söker du på programvaran så hittar du filmer om den. Jag har lärt mig massor på youtube om sömnad och maskinbroderier och mycket annat. Jag har mycket att tacka alla underbar människor som lägger ned tid och energi på filma och dela med sig av sin kunskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det kan kännas lite oroligt vid köp av maskin, men just den här
(har den själv som så många andra på Sysidan) är faktiskt lätt att lära sig och det är en otroligt fin maskin. Den är fantastisk, verkligen. Bara att fråga om du kör fast med en blänkare på Sysidan så får du råd och svar från oss som haft och har den. Jag ställer mig tveksam till om du behöver en kurs i den. Instruktionsboken är mycket tydlig, följ den till punkt och pricka. Om du fick med en instruktionsvideo - titta på den också, men den är inte speciellt nödvändig i och med att instruktionsboken är så väldigt utförlig. Titta även på youtube som tidigare tipsats. Kontrollera även med säljaren att du får med de tre broderbågarna och övriga tillbehör som hör till maskinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för råd och tips vad snälla ni är.
Tack Madeluc, generöst erbjudande jag återkommer gärna om det blir aktuellt. Syofta, maskinen jag talar om säljs nu i alla Husqvarnabutiker, det är där skon klämmer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har inte fått någon kurs på min broderimaskin som är en Designer II fast jag köpte ny. Men det är inte så svårt att lära sig och här finns väldigt mycket kunnigt folk så det är bara att fråga. Så har jag gjort! Maskinens instruktionsbok är också bra att läsa!
Designer-serien är mycket bra och rejäla maskiner så en begagnad sådan till ett bra pris är inte alls dumt! Hälsningar Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kan bara rekommendera HELA Designerserien. Jättebra maskiner, bra instruktionsböcker, massor med bra tillbehör osv.
När du köper begagnat privat, som är ett bra sätt att få ett bra pris ska du bra tänka på att du köper maskinen i befintligt skick. Du får använda ditt sund förnuft! Kolla noga att alla tillbehör finns. Kvittot från nyinköpet måste du be att få med. Det finns, som flera redan skrivit, massor av info på nätet, Youtube och även på Husqvarnas hemsida. Förutom oss här på Sysidan ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej igen syvänner!
Satt och surfade lite och hittade en dam i USA som snappat upp det här med utbildning på alla Husqvarna viking sy-brodyrmaskiner. Hon gör egna videofilmer där hon visar hur hon broderar och utnyttjar de olika möjligheterna med maskinerna och säljer sedan dessa på nätet. Vad jag förstår gjorde hon det utan att sälja dem först men då efterfrågan var så stor har hon idag en bra buissnies på det hela.Smart dam. http://www.sewmuch4retirement.com/videos.html# |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Eftersom du köper privat: se till att provsy ordentligt så att maskinen är i bra skick. För man får inte garanti när man köper privat och inte heller får man en maskin som fått service utan i befintligt skick - ungefär grisen i säcken.
Men om man vet vad man ska kika på och får testa typ 1 timme på allt med alla slags tyger o tråd o material o sömmar du vill använda så går det visst att köpa privat! Eller kanske skriva kontrakt där säljaren binder att hjälpa dig vid fel eller att det går att hävas köp. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.