Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-16, 04:21   #1
Luckmann Luckmann är inte uppkopplad

Broderimaskin, total nybörjare.

Alright, så jag vill pyssla lite med maskinbroderi. Anledningen är egentligen att jag vill köpa in en broderimaskin till en mindre lokal organisation som jag och mina vänner driver. Sätta brodyr på alla möjliga kläder, alltså.

Men att ge sig in i denna massiva djungel av maskiner och termer känns närmast hopplös.

Vad för maskin skulle ni rekommendera i nuläget? Viktigast för mig är i princip att den ska kunna brodera mönster jag designat själv, på dator, och att det hela ska vara så självgående som möjligt. Jag är övertygad om att det finns någon form av barnslig lycka i att sitta och pilla egna broderier, men jag är en otålig man.

Hade tänkt lägga max runt 20000. Tack på förhand.
Luckmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 05:44   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Kolla runt och sök lite här i forumet, då kan Du få tips på olika maskiner.
Det finns flera olika märken. Ska det vara en kombinerad sy och brodermaskin, eller ska det vara en "ren" brodermaskin?

För att kunna stygnsätta egna broderier behövs ett särskilt program för det.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:40   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Som det är sagt: Man behöver ju programvara med! Hos Bernina kostar den knappt 10 och är då "fullversion" dvs du kan göra ALLT med den! (Både kombinera färdiga mönster och stygnsätta från grunden o ändra i färdiga mönster.)

Själva maskinen är inte så farligt dyr heller men du behöver en "broderimodul" till.

Jag har provat en enkel variant av Hq men tog mig råd och köpte Berninas Aurora 440QE och nu är broderandet en dröm!!!

Jag tycker att denna maskin är väldigt lättanvänd och programmet är "idiotsäkert" dvs alla kan följa de enkla stegförsteg-intruktionerna! (Mina barn följer dem lätt!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:46   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Vill bara påpeka att ska du ha BRA resultat på egen-designade broderier blir det inget "självgående", utan du får nog finna dig i en hel del pill och pet och att lägga ner en del tid på att lära dig ditt broderiprogram.

Själva broderandet däremot är inte värst pilligt och tämligen självgående.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:50   #5

Embird är ett bra och mycket prisvärt program, man kan köpa modulerna i delar.
Gammal 2009-04-16, 08:58   #6
Pernilla-P2 Pernilla-P2 är inte uppkopplad

Kul att höra att du tycker Embird är bra och framför allt prisvärt. Sitter just nu och funderar på om det är värt pengarna eller ej, men jag ser inte heller så många alternativ. Jag har en Janome 300E och vill göra egna mönster (de som kom med var inte så mycket för mig upptäckte jag rätt snabbt), och det som verkar bra med Embird är bla att den tar så många filformat och som du säger, att den går att införskaffa i moduler. Har laddat ner en trial nu, och vi får väl se hur det blir så småningom.
Pernilla-P2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 09:09   #7

Embird är ett mycket bra program
Här kan Du ladda ner det, och prova i 30 dagar.

http://embird.com/sw/embird/newdown.htm

Jag brukar köpa via secrets of, där är det billigast att köpa det
http://www.secretsof.com/

Jag har en Janome 350 nu, och har haft en 300, de inbyggda broderiernar "räcker ju inte långt"

Det finns många sidor på nätet där man kan hämta hem många fina gratisbroderier.
Det finns en tråd i Forum med länkar till sidor som har gratisbroderier.
Gammal 2009-04-16, 09:09   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Embird är otroligt prisvärt och mitt favoritprogram för att manipulera färdiga brodyrer med (kom ihåg att det finns enorma mängder bra brodyrer att köpa ute på nätet och de kan man komma väldigt långt med utan att kunna stygnsätta själv. Särskilt om man lär sig fixa till dem själv).
När det gäller stygnsättning är Embird också bra och lraftifullt, men har en högr "instegskurva" att komma igång med än t.ex. Artista eller Janomes Digitizer (I proncip samma program, tror de görs av samma team), men med t.ex. Monika Bobergs lektioner ska väl även det kunna lösa sig.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 09:19   #9

Jag tyckte inte att det var särskilt svårt att "komma igång" med Embird!
(som med allt annat, det är av misstagen man lär sig)

Då var allt på engelska, och i det språket är jag inte särskilt bevandrad, men det gick.
Nu finns vissa delar av Embird på svenska, stygnsättningsdelen är visst på gång vid nästa uppdatering.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.