Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-27, 13:05   #1
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad

petnoga eller....

Är nybörjare på det här med maskinbroderi, men har sytt på maskin och broderat så många år att jag knappt törs räkna. Har nu en fråga till er som har mer erfarenhet av maskinbroderi.
Har prenumererat på design från nätet för en billig månadspeng för att ha lite bilder att börja med.
Men nu undrar jag: Jag tycker att t.ex. konturerna inte följer mönstert exakt! Är det så att det kanske är billiga/slarvigt gjorda mönster, gör jag något fel själv eller får man inte vara så petnoga??
Hoppas någon har en uppfattning och kan svara.
ha det bra i regnet - som gjort för att sitta och sy.
Carina
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 13:49   #2
Evalen Evalen är inte uppkopplad

Dessvärre är det nog så att man får sänka petnoga nivån lite. Jag har åxå den erfarenheten att konturerna inte hamnar där den ska alla gånger. Stygnsätter man själv kan man ju åtgärda det med att gå in en bit i mönstret med konturerna. Det är åxå olika var man köper broderierna nånstans, en del har bättre andra sämre kvalitet.Men går du ut och kollar på tex barntröjor med broderier på i en affär så är oftast konturerna där åxå på fel ställe.Ha det!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 14:25   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Antingen är det en dåligt gjord stygnsättning, eller så har du för lite stabilisering.. eller en kombination av båda . Vävstygnen ska gå en bit utanför konturen i ena riktningen (tvärriktningen), men kant i kant eller en aning innanför i den andra riktningen (längs med konturen) eftersom stygnen drar ihop sig i längdriktningen. Det är alltså det fyllda objektet som ska göras lite större på ena ledden, och inte konturen som ska ändras. Används satinstygn så kan man behöva ta i ännu lite mer och göra objektet bredare för att passa eventuella konturer.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15.