Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-01, 17:03   #1
Misse Misse är inte uppkopplad

Beckmans - grundläggande behörighet?

Har nyligen blivit mer intresserad av att göra mer ut av mitt stora intresse för sömnad. Har därför besökt Beckmans (designhögskolan i Stockholm) hemsida och läst om deras krav.

Jag har ju grundläggande behörighet till högskolan, men för att söka sig in på Mode-linjen på Beckmans måste man ha gått grundutbildning i mönsterkonstruktion och sömnad.

Var får man denna grundläggande utbildningen? Är det dyrt?

Själv har jag ju lärt mig allt från scratch genom att se hur min mamma, moster (som är utbildad professionell textilkonstnär) och farmor gör. Och sedan provat mig själv fram till bästa teknikerna och lärt mig massor av olika material. Inte så att jag vet allt - långt ifrån! Men jag har ju sytt sedan jag var 6år gammal..snart 17år och har ett öga för färg och form.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 08:55   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Kolla med Komvux på din ort, det kanske finns kvar den utbildningen. Jag gick den för många herrans år sedan. Har du tur finns den kvar!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 12:23   #3
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad

Hej
Jag har bara en gissning och det är att du ska gå en ettårig utbildning på folkhögskola med intriktning mode för att förbereda dig för den utbildningen. De vill säkert att man ska ha en grundläggande kunskap. Tyvärr kostar de ettåriga utbildningarna en del. Det är väl bara till att ta kontakta med Beckmans för att få ett riktigt svar istället. Det borde ju stå information på deras hemsida eller ett nummer till deras studievägledare.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 12:31   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

På den tiden jag gick så fanns det en regel som sa att man fick tillbaka ca hälften av kursavgiften på en grundläggande utbildning om man kom in på en universitetsutbildning senare. Visserligen var man tvungen att ligga ute med pengarna undertiden och det finns ju en risk att man inte kommer in. Vet inte om denna regel finns kvar men det kan ju vara värt att undersöka.

Det brukar finnas många olika förberedande utbildningar på folkuniversiteten t ex. Sen finns det ju skolor som t ex Nyckelviksskolan som jag har för mig har textilutbildning på grund nivå.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 17:30   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Det finns gott om grundläggande utbildningar i klädsömnad och mönsterkonstruktion på folkhögskolor runt om i landet. Att läsa på folkhögskola är gratis. Däremot tillkommer ju oftast kostander för boende, mat och material.

Folkhögskoleutbildningar berättigar till studiemedel och -lån via CSN. De räknas som gymnasieutbildning och går därför inte på samma pott som universitets-studiemedlet, men man får lika mycket pengar. Om man tar studielån för folkhögskoleutbildningen och sedan tar examen på universitet eller högskola så avskrivs halva studielånet för folkhögkoletiden (observera att det är examen som gäller, fristående kurser räcker alltså inte) .

Titta in på www.folkhogskola.nu och surfa runt lite. Även om det oftast handlar om grundläggande utbildningar så är det oftast såpass fritt att även väldigt sömnadsvana får ut mycket av utbildningen. Jag går själv sista terminen på en textilutbildning på folkhögskola just nu och vi hade väldigt varierande förkunskaper. Vissa hade gått klädsömnadsprogram eller liknande på gymnasiet, andra hade bara sytt några enstaka plagg med burdamönster innan, men alla verkar få ut mycket av utbildningen ändå då våra lärare är bra på att anpassa sig och utmana på de olika kunskapsnivåerna.

Jag vet inte hur det är just på Beckmans men många textila designutbildningar kräver även att man har gått någon form av grundläggande utbildning i vävning. En del utbildningar kräver också att man har så kallad särskilt behörighet i klädsömnad, mönster konstruktion och/eller vävning, många folkhögskolor har rätten att utfärda denna typ av behörighet, men inte alla vad jag förstått. Så kolla upp det noga innan du börjar.

Hälsar
Ilsefin

PS. Ett tips - Kolla även in andra utbildningar i samma stil som Beckmans, tex Textilhögskolan i Borås, Tillskärarakademin i Göteborg och Skrädderi-utbildningarna (KY) i Uddevalla.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 22:57   #6
Idolatress Idolatress är inte uppkopplad

Jag har gått 2 år på nyckelviken, och deras textilutbildning är mer inriktad på tryck och innehåller inte någon mönsterkonstruktion (om de inte har ändrat sedan jag gick där.)
Dock har jag också gått ett år på stenebyskolan i Dalslånged, och dom har en textil grundutbildning som är mer inriktad på mönster och mode. Många av mina vänner som gick där kom sedan in på Beckmans, Borås osv.

Lycka till!
Idolatress är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 06:32   #7
solinde solinde är inte uppkopplad

Citat:
Ilsefin skrev:Om man tar studielån för folkhögskoleutbildningen och sedan tar examen på universitet eller högskola så avskrivs halva studielånet för folkhögkoletiden (observera att det är examen som gäller, fristående kurser räcker alltså inte).
De reglerna har ändrats lite. Pratade med CSN för några veckor sedan och vad som gäller nu är att för varje 60p (ej "hp", utan de "gamla" poängen) man tar avskrivs en sjättedel av gymnasielånet, upp till max hälften. Dvs om man studerar heltid på högskolenivå i tre år efter att man tagit gymnasielån avskrivs halva lånet.

Tydligen finns det några (högskole)utbildningar som är undantagna från det här systemet, men jag fick tyvärr inte reda på vilka.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.