![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Konvertera filer
Hej!
Jag är en ny glad ägare till en Brother Innovis 4000, och novis på maskinbrodyr. Manualen säger att maskinen läser pes, pha, phb, phc och dst filer. Har någon erfarenhet av denna maskin och om den verkligen läser alla dessa filer utan att konvertera dem i speciellt program? Hälsningar Susan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
JAg undrar också om filkonvertering. Har en Janome MC 9500 med Customizer programmet men inte Digitizer som är det program som kan konvertera formaten till *.jan. Finns det något annat gratis program (typ embird) som kan göra detta? Skulle vara kul att kunna använda fler mönster uten att vara låst till janomes filtyper (samt att jag tror att digitizer är för dyrt att köpa på min doktorandlön...speciellt efter att man precis har köpt maskinen...)
Mvh Lova |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag trodde Janome använde JEF eller SEW.
De formaten kan Embird konvertera till. JAN-formatet känner jag inte till. (Jag har inte Janome själv.) Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
JEF och SEW känner jag till. När maskinen broderar så är varje del av broderiet (ex olika färger, olika stygntyper osv) sparade som separata objekt och då sparar den varje separat objekt i *.jan format. Flera *.jan format bildar sen en *.jef eller *.sew fil. Men egentligen är det ju intressantast med ett program som konverterar *.jef eller *.sew eftersom man ju vill konvertera hela broderiet och inte bara separata delar. Jag ursäkter om jag var otydlig förut.
Men då embird kan göra detta, man kunde prova programmet gratis i 30 dagar men vad kostar det att köpa? Mvh Lova Senast redigerad av Lova den 2005-01-24 klockan 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Embird kostar ca.$90.
Men om man bara är ute efter att konvertera finns ett gratisprogram också. Jag kopierar från att annat svar jag gett tidigare: http://www.pulsemicro.com/ambassadordownload Man kan öppna olika format och sedan direkt spara som något annat. Embird är i alla fall mitt förstaval, eftersom det är så bra till så mycket annat! Fast jag har faktiskt inte använt Ambassador annat än för att testkonvertera. Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Innovis 4000D
Hej Susan!
Grattis! Jag har också en Brother Innovis 4000D. Och den läser de filer som står i manualen. Inte dumt alls. Hälsningar Maud (Helsingborg) www.mauds.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Konvertera filer
Embird är ett mycket bra program för filkonvertering. Går att använda till mycket annat också. Hos Secretsof är det t o m billigare än på Embirds egen sida. Följ gärna länken på min hemsida till Secretsof.
www.mauds.se Hälsningar Maud |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Oj, jag såg inte att du hade en Innovis 4000, Susan! Grattis från mig också!! Den verkar kanon, vad jag har hört!! Lite avundsjuk är jag allt på er två (Maud och Susan)! Samtidigt som jag är jättenöjd med vad jag har, det räcker och blir över, men stor-Innovisen verkar så spännande! Typ det där med att den klipper hoppstygn till exempel! Funkar det bra? Det skulle jag vilja ha!!
Och Maud har rätt, Secrets är billigaste stället för Embird. De där $90 jag skrev gäller där (89 tror jag, gick upp i december). Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej!
Måste bara lägga mig i lite i diskussionen om jan-format. JAN-filer får man när man designar broderier i Digitizer. Sedan går det att konvertera till .hus, .jef, .pes, .sew m.fl. Det är viktigt att spara JAN-filen om man behöver ändra i broderiet. JAN-filen innehåller all grundinformation om objekten. Denna information blir delvis förstörd vid konvertering till hus, så broderiet är ej detsamma om jag sedan öppnar motsvarande hus-fil i Digitizer. Nu ska jag slänga in min stygnsättning av en semla här på sysidan, konverterad till HUS. I fall någon är sugen på en semla... ![]() Hälsningar Gunilla Hultin Senast redigerad av gunnsan den 2005-01-30 klockan 18:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.