![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Rörelsevidd på manskäder
Jag har fått en del beställningar på skjortor till killar. Men de skjortor jag har gjort har blivit för små trots att jag syr efter mått.
Jag är utbildad på mönsterkonstruktion kvinnokläder och har grundmönster till dessa. När jaghar gjort skjortor har jag ritat av en herrskjorta stl m och sedan utgått från denna när jag har gjort mindre skjortor. Behöver killar mer rörelsevidd? En annan fråga ang rörelsevidd jag undrar över är om det finns någon tabell eller likn för hur mkt röreösevidd man ska ha (både kvinnokäder o manskläder) Kram Karolina Orkan Lia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Rörelse vidden förändras över tiden i och med att modet ändras. idag skall kläderna vara bekväma och lediga.
I mönsterkonstuktion för herrkläder står midja 2,5 cm stuss 5,5-7 cm.men det är lite lite tycker jag. Det bästa är om du har en skjorta som är killens egen att utgå från. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
nu har jag hittat detta just för herr skjorta bröstvidd + 18 cm, axelbredd + 1cm, stuss vidd + 10 cm,
0ch välj storlek efter bröstvidden och justera ärmlängden till vad du behöver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Åh! tack så mkt! Men hur kan det komma sig att det är så mkt på herrskjortor? Skillnaden är ju ganska mkt om man jämför med en figursydd klänning som jag brukar lägga på 4cm..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
En herrskjorta är oftas rak och ledig.
om du gör skjorta för att ha i tex kostym då kan man minska rörelse vidden för att det inte skall bli för bylsigt underkavajen. Nu för tiden är inte skjortmodellerna slimmade men för tjugo år sedan var dom det. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:07.