![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fläckborttagning
Jag gissar att det händer fler...man syr i ett känsligt tyg och plötsligt är där en fläck. I bästa fall tål tyget vatten och fläcken är vattenlöslig, om inte, har någon tips på något att ta bort fläckar med? Fettfläckar kanske?
Förr i tiden (70-talet) fanns nåt som hette trikloretylen, men det har jag inte hittat nu. Antagligen alldeles för miljöovänligt. Tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det har skrivits en del om detta ämne förut så du kan hitta både det ena och det andra om du söker i forumet.
För fett fläckar är annars galltvål väldigt effektivt och skonsamt eller potatismjöl. Men sök som sagt, sök funktionen hittar du i listen under flikarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har du någon aning om vad det är för fläck? Jag har en bok, "Sy Dina Kläder" där de går igenom en massa olika fläckar och hur man bäst tar bort dem. De pratar mycket om T-röd, ammoniak-tvålvatten och perkloreten (prova på en liten tygbit först). Sedan finns det speciella recept för mögel, rost och stearin.
Sedan säger de också: "OBS! Fläckar av t ex gräs, läppstift, bär, frukt, choklad, och kaffe går i regel bort i vattentvätt på sådana plagg som kan tvättas inst vid 60 grader. Kvarvarande rester brukar gå bort efter upprepade tvättar." Perkloreten, aceton och tvättnafta är fett- och lacklösande medel, medan T-röd är färglösande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tänk på att perkloretylen (lär mig aldrig hur det stavas...) är STARKT cancerframkallande och förmodligen inte speciellt snällt mot miljön heller...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Woops, det hade jag ingen aning om
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Alexandra, det var inte menat som en pekpinne utan mer som en omtanke om mina medmänniskor. Jag hoppas inte att jag lät sträng....
![]() Fördelen med det medlet är att det funkar på allt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nejdå, inte alls, vetskap om saker och ting är bra! Själv försöker jag vara så miljömedveten som möjligt så upplysningar som den här är väldigt uppskattad
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Trikloretan(ol) ingår bla in bromsrengöring och är nog inget jag skulle ge mig på att ha på varken kläder eller annat tyg. Löser fett gör det visserligen, men det är inget jag rekommenderar att man andas in - det är lätt gjort att man blir lite snurrig (vi använde det för att få bort motorolja från lagerhyllor för ett antal år sedan och jag fick arga blickar från min kemilärare när han fick reda på det...)
Nej, galltvål är mitt val om tyget tål lite handtvätt. Annars tror jag att potatismjöl suger åt sig fett bra och det går ju att borsta bort efteråt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.