![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Tips på underkjol för brud klänning
Jag tror att jag har tagit mig vatten över huvudet,jag kan inte komma alls på hur man ska få till detta.
Det skall vara en undekjol som skall vara till en brudklänning,den skall vara riktig vid. Jag har köpt tyll, foder , jag tänkte sy volanger av tyllen och rynka den, och sy på den i flera sektioner. men den vekar sjunka ihop i alla fall och bli tunn. Ska man sätta mer tyll eller finns det ett annat sätt,jag är helt utan ideer. Skulle bli jätteglad för alla ideer som finns så jag kan fortsätta för nu är det alldeles stopp. Jag har även letat på nätet efter ideer men inte hittat något.Tyget till klänningen skall vara i Thaisiden. Jag vet att det finns så mycket trevigt och mycket kunnigt folk på denna sida, vad vore sy sidan utan er, trots elaka och personliga angrepp.Jag ha mycket svårt att läsa dessa diskussioner det gör mig så ledsen för alla parter. Jag har så svårt att folmulera mig men min vår deppression är som värst nu så man är lite nerdrogad så hjärnan går på halvfart. Hoppas allt löser sig till det bästa. Vart ska jag vända mig annars? Glad Påsk hälsningar till alla från ullabella. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan klippa ut cirklar och klippa upp till mitten och sy ihop. kanske svårt o fatta men kommer inte på nåt bättre sätt att förklara. Sen finns de olika typer av tyll. Dels en brudtyll som är mjukare och mest används till slöjor och en stelare som är bättre till underkjol om man vill att kjolen ska stå ut. Nackdelen men den stela tyllen är att den kan kännas lite sticksig.Trulsan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det där med tyllunderkjolar verkar inte vara helt lätt, jag vet att det har disskuterats i omgångar under åren här på sysidan... särskilt hur man ska få upp fluffet.
Kanske kan du hitta nånting användbart i dessa äldre trådar: http://www.sysidan.se/forum/showthre...tyll+underkjol http://www.sysidan.se/forum/showthre...tyll+underkjol Det finns många fler också, om du söker på tyll och underkjol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Kan du inte sätta i rigilenband (tror det stavas så) också, eller blir det för styvt?
Senast redigerad av Alvan den 2007-04-05 klockan 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
En gång för väldigt länge sedan, kan inte minnas var dock, läste jag om en kvinna som skulle på maskeraden i Venedig och för ändamålet skulle hon ha underkjol, för att få en utstående kjol som ungefär kvinnan i bakgrunden har:
http://www.marquise.de/en/1700/pics/1734_3.shtml För det köpte hon hur mycket tyll som helst, och rynkade och rynkade och rynkade. Kanske 100 meter tyll gick åt, jag minns inte riktigt. Har du brudtyll eller styv tyll? Krinolin skulle kanske vara ett alternativ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vill också hjälpa dig
Det finns en beskrivning på (Google.fi)eurokangas.fi sysida men den är på finska. Jag har sytt med styv tyll oftast 2 lager. Vill du ha en jättebred skjoldel finns på sidan instruktioner till en sådan också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
När jag diskuterade tyllunderkjol med en försäljare sa hon att det brukar det gå åt 20m tyll till underkjol till en brudklänning.
Jg är helt övertygad om att tyll i tillräckligt stora mängder får din kjol att se ut som du vill. Lycka till! Ge absolut inte upp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack så mycket för så många bra svar,jag skall ta lite tips av varje så hoppas jag det bli bra.Annars hör jag av mig igen
ullabella. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
I min korta tyllkjol jag sytt som finns i mitt galleri så har jag lite drygt 40! m på den understa remsan. Kjolen har varit med på en 5-6 svettiga klubbkvällar och håller fortfarande formen. Men den är gjord i vanlig styv tyll.
Min vän Lithia tipsade om att man skulle trippla längden på varje sektion för bästa effekt. Mina 50 öre i tylldiskusen,, |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.