![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur ramar jag in en broderad tavla
Alla ni som broderat tavlor och ramat in hur har ni gjort? Har ni lämnat in dem eller gjort det själva? Om ni har gjort det själva hur har ni gjort då, spänt upp på någon skiva, klistrat fast tavlan på något underlag, använt vanlig fotoram, satt glas framför, ja hur gör man?
Jag har en tavla som nästan är färdig och nu ska jag rama in den och eftersom den måste vara färdig senast den 29 mars - varför är man alltid ute i sista minuten - behöver jag bra tips så jag inte förstör den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Agneta!
Jag köper alla mina ramar på Clas Ohlson och de har den perfekta ovala ramen till detta ändamål (om det är broderiet jag tror att det är... ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Min metod
till ovala tavlor (med mjul plastring ytterst) brukar jag använda din inre stela ringen och rita i kartong en bit som den yttre måttet på ringen och en bit som det inre måttet på ringen. Lägg den stora biten på den stela plastringen och placera broderiet på kläm fast ytterringen (kan vara petigt och lite knöligt men till slut går det) dra i broderiet lite för att få bort rynkor och snedheter. Du kan ev använda dej av lite (pyttelite) lim på kartongbiten bara så det fäster.vik sedan in resten av tyget på baksidan snyggt och sätt ditt den mindre kartongbiten. Vojla (som de säger på tv) så har du en snygg montering!
På en fyrkantig kan du göra nästan lika från sätt att du inte behöver kränga över ytterramen. Gör två pappbitar som är lika stora som innerkanten på ramen placera broderiet mitt över "hålet" på ramen från avigsidan av ramen (eller gör som ovanstående limma lite lätt först) tryck dit broderiet och kolla från framsidan så att det hamnat rakt. Vänd tillbaka och vik in snyggt ev klipp bort (inte för mycket bara) och sätt dit den andra kartongbiten och fäst det med flärparna som brukar finnas på ramar. Jag brukar inte använda glas till broderier för det brukar förta intrycket och göra broderiet "platt" och utan liv. Men det är som sag min åsikt. Phu nu blev det långt men jag hoppas att du har någon nytta av mitt orerande!!! Kram Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tog med mig broderiet till Gallerix, så skar de ut en passepartout och fixade.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack för tipsen, i morgon går jag och köper ram och testar själv. Visst Gunilla är det tavlan som du tror men den blev rektangulär eftersom jag ville ha lite text också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har ramat in en hel del själv, men de jag gör nu förtiden känns för värdefulla för att jag ska göra något "halvdant". De har kostat massor av tid, så de får gärna kosta lite till att rama in perfekt...
Jag har gått till en glasmästare jag fick rekommenderad och numera till ett galleri. När jag skulle byta till galleriet hade jag 1000 frågor för att vara säker på att det skulle bli bra. De använder ett vattenlösligt klister, ifall jag skulle vilja ta upp och göra om någon gång. Klistrar bara en tunn sträng på den del som de viker runt själva pappen, INTE på själva broderiet. Det var faktiskt en som berättade att han la klister på hela baksidan, och det lät inte särskilt bra tyckte jag... De gör det trådrakt och är väldigt duktiga, de har faktiskt spänt upp över 1000 broderier, så till slut litade jag på dem... ![]() Men visst kan man göra själv också, särskilt om det inte är speciellt stort. Lycka till!! ![]() /Bea |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.